Sexuální výchova (nejen dívek) ve Švédsku

20. října 2012 v 15:48 | Janah |  Vejrárna
Už nějakou dobu jsem přemýšlela, že napíšu článek na toto téma, protože jsem si postupně všímala rozdílů mezi Švédy a Čechy v této oblasti, ale definitivně jsem se rozhodla, až když jsem při prohlídce Umění na kopci pořídila tuhle fotografii.


Pro ty z vás, co hůře vidí (nebo nevěří svým očím), dívka si dělá prolézačku z nahé (detailně vyvedené) sochy muže, to vše za asistence netečné babičky.

Jako první mě napadlo, zda by to bylo možné i u nás, a abych řekla pravdu tak vlastně nevím, možná ano, ale hlídací babička mi u toho jaksi nesedí.

Začala jsem se tedy kolem sebe trochu rozhlížet a poptávat se, a zjistila jsem, že přístup k nahotě a následně i k sexu je tu asi poněkud odlišný od našeho pojetí. Vylíčím vám několik příkladů, a posuďte sami:

Byli jsme se koupat na jezeře v horách, když kousek od nás zastavilo auto, vystoupil z něj muž, svlékl se do naha, vykoupal se a zase odjel. Asi jel z práce, bylo teplo, plavky neměl, tak co by si lámal hlavu.

Bydlíme téměř v centru města, přesto se mi stalo, že vyjdouc ze dveří jsem narazila na sousedky, co se opalovaly nahoře bez, bez rozpaků mě (i manžela) pozdravily a ptaly se, jak se máme.

V televizní reality show Big Brother spolu začali spolubydlící spát už ve 2.! dílu, a než reality skončila, skončil každý s každým, včetně homosexuálních vztahů. A nesmíte se mýlit, že v podobných realitách v Česku to bylo to samé, když jsme viděli jen pár stydlivých záběrů pod peřinou, ve tmě. Tady jsem nevěřícně zírala na skupinový sex v plně osvětlené koupelně.

Děti tu ve školkách běžně kreslí maminky a tatínky i s pohlavími (a to nemusí být nazí) a nikdo to neřeší, umím si představit, že takové obrázky visí i nástěnce. Rodiče se (nazí) běžně koupají ve vaně se svými dětmi. Děti běhají kolem koupališť bez plavek do poměrně vysokého věku (7-8 let), protože mokré plavky na těle nejsou zdravé.

Seriál Sex ve městě tu vysílali v pět hodin odpoledne (chtěla bych vidět naši Radu pro rozhlasové a televizní vysílání!).

Mladými je tu sex vnímán trochu jako součást tělesné hygieny - umyjete si nohy, vyčistíte zuby a vyspíte se s někým novým, koho jste potkali dnes na diskotéce. Ráno se rozloučíte a nejspíš už se nikdy neuvidíte. Nebo si to dvakrát třikrát zopakujete, než si na diskotéce najdete někoho nového. Častými iniciátorkami sexu jsou dívky.
Jakási česká maminka žijící ve Švédsku, požadovala po synovi, aby ji představil svoji dívku, co jí chodí ráno po bytě, a odpovědí jí bylo jen udivené proč?, když s ní syn jen spí.

Vibrátory a sexuální pomůcky tu běžně koupíte v lékárně, samozřejmě bez předpisu.

Nedávno tu propukla aférka v parku, v podobném duchu se nesl i nadpis článku, tak jsem očekávala, že budou chtít řešit všechny ty naháče, co se tam opalují, ale v článku pak nakonec šlo o to, že je hrůza, kolik lidí v parku veřejně pije alkohol!

Ale i starší lidé tu mají trošku jiný přístup k sexu, jak napovídá článek z místních novin:



Novináři se ptají: "Čím vyplníte slunečné letní dny?" A paní odpovídá: "Asi sexem, zmrzlinu moc ráda nemám!" (volně přeloženo).

Nechci tímhle článkem říct, že tady je to se sexem a s vnímáním nahoty nějak špatně, a rozhodně tím nechci říct ani opak - že je něco špatně u nás. Jen je to v obou zemích trochu jinak. Možná jsme v důsledku původní katolické morálky trochu prudérnější než Švédové, a Švédi naopak uvolněnější díky svému přístupu k přírodě a k lidskému tělu.

Jaký na to máte názor? Jsou odlišnosti pobuřující, nebo něco z výše jmenovaného pozorujete už i v Česku? Líbí se vám švédský přístup k výchově dětí? ... Jsem zvědavá na vaše příspěvky v komentářích.
 

33 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Jessie Jessie | 20. října 2012 v 16:00 | Reagovat

Už se mi to zdá až moc. Něco chápu, ale až takhle? Vadilo by mě to.

2 Egoped Egoped | E-mail | Web | 20. října 2012 v 16:00 | Reagovat

Fajn článek a díky za něj. Dost lidí si totiž myslí, že to jenom u nás v Čechách jsou tak uvolněné mravy mezi mládeží :)

Jinak já osobně jsem v tomhle dost liberální :)

3 TlusŤjoch TlusŤjoch | Web | 20. října 2012 v 16:02 | Reagovat

Vyvalovat někde nahé tělo na veřejnosti vnímám spíš z estetického pohledu, v Českých zemích v tomto případě ani to pohlaví by mnohdy přes tuk vidět nebylo.
Intimní komunismus obecně moc nemusím obzvlášť ve veřejných prostředcích.

4 Násilník Násilník | E-mail | Web | 20. října 2012 v 16:05 | Reagovat

mně se to dost líbí, i když jsem vyrostl v  českém puritánském prostředí, je pro mě těžko představitelné koupat se třeba nahej se svým děckem, ale jsem pro sexuální revoluci a podle mě to Švédům jedině prospívá v otázce vnímání nejen sexuality, ale lásky, vztahů a dalších věcí

5 pavel pavel | Web | 20. října 2012 v 16:07 | Reagovat

Ta fotka je fakt povedená. :-D
Já s nahotou taky nemám problémy a běžně jsem s rodinou chodil na FKK i v Praze.
Ale Češi jsou opravdu v tomhle suchaři a všechno řeší. Já měl v létě na blogu fotku  z Prahy ze Střeláku, kde byly i nahé malé holky jak se koupají a sklidil jsem komentáře, že tím podporuji pedofily.

6 Ann Taylor Ann Taylor | Web | 20. října 2012 v 16:16 | Reagovat

Žádný problém. Ostatně ať si tohle nastaví každý sám jak to cítí, důležité v tomhle ohledě, jak už bylo řečeno, je estetické hledisko, protože u nás existuje spousta lidí, které by nikdo nahé vidět nechtěl. Ale pokud se někdo rozhodne být puritán, nemá právo do toho kecat ostatním.

7 Taychi Taychi | E-mail | Web | 20. října 2012 v 16:18 | Reagovat

U babičky po zahradě jsem často běhala tak do těch šesti nahatá, v létě, protože jsem tam měla vaničku a tak jsem se občas ošplouchala ve vodě. Jako malá jsem se koupávala s maminkou v jedné vaně. O sexu mě použil táta v šesti letech. Já si myslím, že na tom holt ve Švédsku není nic špatného. :-)

8 streetqnektarinka streetqnektarinka | Web | 20. října 2012 v 16:18 | Reagovat

Tady je úplně krásně vidět: Jiný kraj, jiný mrav. :-) Asi bych nemohla mít stejný přístup jako oni... pro mě je "to" prostě osobnější než pro ně :-)

9 VendyW VendyW | E-mail | Web | 20. října 2012 v 16:29 | Reagovat

Taky nějak nemám s nahotou na veřejnosti problém etický, spíš estetický. Ono jak správně podotknul TlusŤjoch podívání na nahou hroudu sádla obrostlou černými chlupy není zrovna nic moc pěkného. Dokonce bych řekla že to zanechá v malém dítěti větší hrůzu z nahoty než dobře rostlý a štíhlý chlap....já vůbec v tomhle směru Švédům fandím, dokáží něco tak přirozeného jako je nahota a sex vůbec brát přirozeně, protože to patří k životu, to jen u nás se z toho dělá něco nemorálního, špatného a zavrženíhodného.

10 Allyson Allyson | 20. října 2012 v 16:30 | Reagovat

souhlasím s [8]: že tady jde vidět pěkně rozdíl mezi národy. myslím si že švédi na to jdou dobře

11 Janinka Janinka | Web | 20. října 2012 v 16:54 | Reagovat

Ono, asi jako ve všem, platí zlatá střední cesta. S dětmi, tedy teď jen s tím mladším, dvouletým, se klidně vykoupu. Puritánkou nejsem a tak mi ani nevadí nazí lidé na pláži. Jenže čím dál častěji některým lidem chybí soudnost a je to opravdu o oslepnutí... Sama bych se ale nahá na písku nevyvalila, intimní části těla patří jen vyvoleným pohledům :-D.

12 El El | Web | 20. října 2012 v 17:16 | Reagovat

Já si moc nedovedu představit, že by takovéto mravy panovaly i u nás v Čechách, tady jsou lidé přeci jen trošku víc puritánští, ale jak kteří. Já to neodsuzuji, nevidím na tom nic špatného, pokud to někoho vyloženě neobtěžuje, ale jak bylo psáno v komentáři nade mnou, já sama si prostě nedovedu představit, že bych někde na veřejnosti byla bez oblečení :D

13 Thalia Contostavlos Thalia Contostavlos | Web | 20. října 2012 v 17:38 | Reagovat

To mne opravdu zaujalo. Sama nejsem žádná puritánka, ale některé věci, co popisuješ bych si opravdu netroufla :) Je zvláštní, jak je vnímání sexu ve dvou vyspělých zemí tak odlišné. Ale když si vezmu, že je mi osmnáct a nikdy jsem ve škole nepodstoupila žádnou sexualní výchovu, je to zvláštní ...

14 JiHei in Natura - Fotografie JiHei in Natura - Fotografie | E-mail | Web | 20. října 2012 v 18:25 | Reagovat

Ať si každý žije jak je zvyklý. Dělat ze sexu a nahoty tabu, sice není dobré, ale promiskuita taky není nic úchvatného. Jsem docela ráda, že u nás funguje nahota na veřejnosti odděleně. Kdo chce na nudistickou pláž, tak jde a kdo nechce, ten nejde. Ta možnost volby se mi prostě líbí. A že nepotkávám nahotu kdekoliv a nečekaně, mi vyhovuje...A Sex ve městě... atd., že u nás není vysílaný jako pořad pro děti, mi taky přijde naprosto v pohodě... :-)

Nejlepší je asi zlatá střední cesta...Každopádně - opět velmi zajímavý článek! ;-)

15 Bill Bill | 20. října 2012 v 20:26 | Reagovat

Hehe, to me tedy pobavilo, zvlastni je, ze jsme jinymi narody povazovani za libertariany co se nahoty nebo sexu tyka, jak vidno, Svedum se nevyrovname. Nahota mi nevadi, promiskuitu jinych neresim. Vlastne myslim, ze tenhle "prirozenej" pristup k sexualite je lepsi nez ten pruderni, kdy se rodice boji svych vlastnich deti, aby to nebylo "uchylny". Asi mam tuhle cast mozku "svedskou" :-)

16 Čerf Čerf | E-mail | Web | 20. října 2012 v 23:24 | Reagovat

Zajímavé porovnání. Přiznávám se, že je mi švédský pohled v lecčem sympatický. Zkombinuje-li se s "individuální estetickou soudností", bral bych ho skoro za svou variantu preferovanou :-).

17 ichos ichos | Web | 21. října 2012 v 8:18 | Reagovat

článek jsem si s chutí přečetla :-D Myslím, že to může souviset i s chladnějším počasím, že mají lidi k sobě blíž a lezou pod peřinu:). Neřekla bych, že jsou Češi prudérní, budou asi někde ve středu v této oblasti, ale s dětmi o sexu moc nemluví. Poznávání, jaké zažívá holčička na fotce, mi přijde jako hezky přirozený způsob...

18 Andy Andy | 21. října 2012 v 8:50 | Reagovat

pěkný článek. Samozřejmě to vypadá, že po Švédsku běhají davy "naked" chlapů i žen, ale tak hrozné to zas není :-D

S těmi katolíky to asi nebude mít takovou spojitost, skandinávské země měly podobné manýry i za středověku a byť přijít o panenství před svatbou byla pro tehdejší dívku pohroma, vykoupená klášterem nebo sebevraždou, pokud si ji svůdník nebyl ochoten okamžitě vzít, klidně tehdejší moda odhalovala prsa, dovolovala společné koupele a každý katolický kněz měl kupu dětí.

19 Vendy Vendy | E-mail | Web | 21. října 2012 v 11:01 | Reagovat

Umyju si nohy, vyčistím si zuby a vyspím se s prvním, koho uvidím... Nevím, tohle by mi asi nesedělo. Myslím, že k sexu by měl být i nějaký cit - a střídat city jako na běžícím pásu? Nebo jenom šukat bez jakéhokoliv vztahu? (promiň mi ten výraz)
Myslím, že extrás. Big Brother ve švédském podáním by mi hodně vémy nejsou zdravé ani ve Švédsku, ani u nadil, vadil mi i Big Brother v českém podání (ale to nebylo jen kvůli tomu, že se tam spolu vyspali, ale celkově mi připadali nesympatičtí, tupí, hádaví, vypočítaví a ubozí, jako celá reality šou).
Tohle byl pozoruhodný článek. Je fakt,že volná výchova je asi dobrá k tomu, že mladí nemají nějaký pocit viny, ale čeho je moc, toho je moc.
P.S. nahatý děcka do nějakých šesti let mi nepřipadají nic divnýho, dřív takhle běhávali běžně, hlavně když se ráchali ve vodě. To až v pozdějších letech se pořizovaly pětiletým holčičkám plavečky a bikinky... ;-)  8-)

20 Vendy Vendy | E-mail | Web | 21. října 2012 v 11:02 | Reagovat

Kruci, nějak se mi rozsypaly písmena.
Nebo jsem začala psát o klávesu dál? Snad to bude srozumitelné... 8-O

21 Gamst Gamst | 21. října 2012 v 12:20 | Reagovat

Osobně mi ten švédský přístup nevadí. Je to zajímavý článek a když jsem si myslel, že jsme se my Češi v těchto věcech posunuli kupředu, tak Švédové jsou zas před nám o několik mil. Myslím si, že i v Česku už sex a ty věci kolem nejsou takovým tabu, jako tomu bylo před třeba 20-30 lety.

Btw. myslím si, že tomu malému dítě je jedno, jestli se vedle válí hrouda sádla. Neřikám, že to je krásný pohled a vidět to nepotřebuju, ale dle mě tohle děti vůbec nerozlišují a ani se tím nezabývají, takže to na ně nemůže mít žádný dopad. Zas ale potkat sousedku ráno nahoře bez, nemusí být tak špatný :D samozřejmě záleží na věku :-D

22 Anne Anne | E-mail | Web | 21. října 2012 v 17:03 | Reagovat

Velmi zvláštní. Nečekala bych až takové rodíly. U nás lidi opravdu hodně řeší. Ale sexualita je přirozenou součástí života, mohlo by se to tu trochu uvolnit, Zvlášťě co se týče sexuální výchovy ve školách. A i doma by se o tom mělo s dětmi hovořit váce. Já jsem naštěstí měla těstí na mamku, co mi to v příhodném věku (asi 10?už nevím) celkem objasnila. Dokonce mi darovala knížku Dospívajícím dívkám (tam jem našl věci, na které jsem se mamky bála zeptat). Takže jsem to asi vzala ze správného konce. Sama bych asi na místě rodiče byla v rozpacích, ale tohle je nutnost

23 Janah Janah | Web | 21. října 2012 v 21:32 | Reagovat

[5]: V tomhle mám jako žena fotografka jedinou výhodu, když fotím děti, nikdo to neřeší ;-)

[13]: To je zvláštní sexuální výchova je součástí osnov základní školy 8-O

[18]: Tak za prvé se obávám, že tady na severu ženy moc prsa neodhalovaly, protože by umrzly ;-)  :-D A za druhé, pokud měl katolický kněz děti rozhodně to vítáno nebylo, a mohlo to skončit i vyobcováním z církve.
Církev tu pochopitelně byla přísná také, ale přece jen kontakt s ní (hlavně na severu)byl mnohem nižší, takže zvítězila příroda ;-)  :-)

24 Maruška-Fukčarinka Maruška-Fukčarinka | Web | 21. října 2012 v 22:16 | Reagovat

Nikdy jsem se před svými dětmi ani vnuky nevystavovala, ale také neschovávala. Zkrátka a dobře nejsem pro se zděšeně skrýt. Přišel, viděl,popřípadě jsme vyřešili co bylo třeba a zase odešel. Nahota je věc přirozená, ovšem každý k ní přistupuje jinak. Nevyhledávám společné koupání či opalování, ale jak se říká: "Každému co blízské jest". Já sama se v blízkosti naháčů uvolněně necítím a tak bych si tam ani nepohověla. Co tedy závěrem,nahota je přirozená, ovšem jak pro koho - A ZÁLEŽÍ JAK JE TAKÉ PODÁNA. :-)

25 š š | Web | 22. října 2012 v 11:49 | Reagovat

Zajímavé srovnání. Všeho moc škodí - jak cudnosti, tak hambatosti. Já jsem spokojená v čechách - přijde mi to tu jako zlatá střední cesta. Jen se mi moc nelíbí, že jsou stále víc slyšet puritáni.. na druhou stranu ta přehnaná sexuální volnost by asi nebylo nic pro mě, resp. pro mou žárlivost :)

26 Andy Andy | 22. října 2012 v 12:24 | Reagovat

Tak za prvé se obávám, že tady na severu ženy moc prsa neodhalovaly, protože by umrzly...podle staré literatury to tak bylo. Středověká dámská róba měla za základ spodničky, vepředu rozstřižené nabírané sukně a výstřihy až k bradavkám, v jednom období až pod ně. Přes ně pro mladé dívky lehké šátečky. A samozřejmě objemné pláště spínané broží.

27 Janah Janah | Web | 22. října 2012 v 15:11 | Reagovat

[26]: Andy - to byl vtip, humor, legrace, víš, znáš?  ;-) :-)

28 Andy Andy | 22. října 2012 v 15:54 | Reagovat

znám, ale to s tou zimou vypadá dost přesvědčivě- aspoň pro mne. Jinak, když už píšu, je to bezva blog, snad jediný český, kde se o Švédsku dá přečíst něco zajímavého a nového. Díky.

29 Janah Janah | Web | 22. října 2012 v 16:03 | Reagovat

[28]: Uděláme z toho kompromis - dámy z lepší společnosti se odhalovaly, prostý lid ne, aby neumrznul ;-)

Jinak moc děkuji za pochvalu blogu.

30 Lucie Lucie | E-mail | 23. října 2012 v 11:05 | Reagovat

Zajímavé:-) Nedávno jsem se se známým ze Švédska bavila o feminismu v 70. letech. To bude asi další důsledek trochu jiné švédské povahy. Ženy si tam dlouho před námi vybojovaly svoje místo a rozhodně není ke škodě, že jsou slyšet ženské názory na věc. A nepřeválcuje je je mužský a hlas peněz jako tady teď.
Nejsem z puritánské rodiny, ale estetičná stránka taky u mě převládá, tedy u mě, vyvalený tlouštík mě nepohoršuje, ostatní ať se dělaj co chtěj, ale sama bych se nesvlíkla, takový to, co by si kdo o mně řekl...

31 Lucie Lucie | E-mail | 23. října 2012 v 11:13 | Reagovat

Sympatické ve Švédsku a ostatních zemích mi je, že nikdo nekomentuje, když uklízím po psovi bobek (opravdu jsem zažila komentáře "konečně", "fuj, to já bych nedělala" atd), nikdo nekomentuje, jak se tvářím, jak sem oblečená atd. Každý se zajímá o sebe.

32 Lucie Lucie | E-mail | 23. října 2012 v 18:56 | Reagovat

Jo a ještě jsem si vzpomněla, jako jedenáctiletá jsem taky zírala na mužský akt :-), když mě otec vzal do Prahy a ve volném čase se šel podívat na výstavu fotografií. Těsně před revolucí, to těch nahých chlapů nikde moc na obrázcích nebylo...

33 babi Maňasová babi Maňasová | Web | 24. října 2012 v 13:05 | Reagovat

Opalovat se nahoře bez - proč ne? Koupat se s dětmi v jedné vaně - proč ne? Ale mít sex jen tak, při prvním setkání na diskotéce nebo večírku - to fakt ne. Asi jsem ze staré školy. Sex by měl být přirozeným vyústěním nějakého vztahu, lásky. A ještě k té nahotě: je asi třeba taky mít soudnost, co je ještě hezké a k pokoukání a na druhé straně, co ti může způsobit žaludeční nevolnost :-D

34 Petra Petra | E-mail | Web | 24. října 2012 v 19:24 | Reagovat

Myslím, že ideální by byl nějaký "zlatý střed" - ne zbytečná prudérie, ale na druhou stranu ani přílišný sexuální liberalismus - to spaní s kdekým na diskotéce na potkání...to mi už přijde hodně...nahota v rámci rodiny mi přijde ok, celkem normální, kluci nás běžně nahý vídají, nemám problém s nimi vlézt do vany nebo v létě nahulatí na zahradě do bazénu, ale do toho sexuálního života bych je raději naučila větší střídmosti a vybíravosti...

35 Jarmila Jarmila | Web | 25. října 2012 v 12:29 | Reagovat

Janah, gratuluji ke krásnému umístění v soutěži Blog roku. :-)

36 Janah Janah | Web | 25. října 2012 v 12:40 | Reagovat

[30]: Mrkni na můj článek "Důsledky švédského feminizmu" ;-) (http://svedske-listy.blog.cz/1101/dusledky-svedskeho-feminismu)

[31]: Tak oni nekomentují, ale všímají si ;-) Ale třeba značku oblečení a pod. to tady vážně nikdo neřeší.

[33]: Mluvíš mi z duše ;-)  :-)

[35]: Děkuji moc :-)

37 Jitka Jitka | Web | 27. října 2012 v 21:45 | Reagovat

Nejsem puritánka, ale jsem možná stydlivější a tak bych se před svými syny nahá neproducírovala.O divokém sexu po diskotéce ani nemluvím. Sex by měl být vyvrcholením vzájemné citu dvou lidí a ne jen záležitost pudová.Ale je to každého věc, jak to má nastavené a já bych rozhodně nechtěla kritizovat ani ty Švédy.Napsala jsem jen jak to cítím já.

38 Maruška-Fukčarinka Maruška-Fukčarinka | Web | 1. listopadu 2012 v 19:48 | Reagovat

Janah gratuluji k druhému místu v soutěži blogů.. :-)

39 Naďa Naďa | 3. listopadu 2012 v 13:21 | Reagovat

Asi je to o výchově, já mám problém svléknout se i před doktorem, takže do této debaty nemohu tak úplně zasáhnout :-)

40 Barbora M. Barbora M. | 4. listopadu 2012 v 20:21 | Reagovat

Mě se to líbí, je to tam jak nás pán Bůh stvořil a takoví prostě jsme tak proč se ostýchat? :)
Nahoře bez bych se opalovala úplně klidně i v Česku, avšak nevím, zda bych se svlékla celá! :)

41 Martina Martina | E-mail | Web | 5. listopadu 2012 v 14:43 | Reagovat

Tak mě to nepřekvapuje, když vidím zdejší saunovou kulturu ve Finsku, kde se všichni členové rodiny saunují nazí dohromady, tak  snížené zábrany z nahoty jsou toho jen přirozený důsledek :-)

42 Pája Pája | 6. listopadu 2012 v 1:08 | Reagovat

Jé, tento článek mi přišel opravdu vhod! Za tři měsíce co tu trávím na erasmu jsem se v jezerech nebo v moři koupala mockrát, ale plavky jsem měla málokdy. Vzhledem k hustotě osídlení jsem většinou nikoho nepotkala, ale párkrát jsem měla hloupý pocit, jestli jsem jako někoho nepohoršila... tak teď už budu mít klidné spaní :)
Moc díky za supr blog a zdravím z Gävle.

43 Andy Andy | 6. listopadu 2012 v 5:29 | Reagovat

je to trochu off topic, ale když už je řeč o zálibách, jaké knížky Švédi rádi čtou? Co je baví. Český trh je teď zavalen švédskými detektivkami, ale to určitě není jediná současná literatura.

Učím se švédsky, v Čechách nelze koupit vůbec nic, vlastně tu nevyšly ani pořádné dějiny Švédska...mohla bys někdy napsat něco na toto téma, prosím?

44 Janah Janah | Web | 7. listopadu 2012 v 15:37 | Reagovat

[43]: Pokud po mně nechceš dějiny Švédska, tak se ti pokusím vyjít vstříc. ;-) :-)

45 Andy Andy | 7. listopadu 2012 v 20:46 | Reagovat

Díky.
Ne, nechci, ty, jak předpokládám, půjdou nějak přes net koupit mimo ČR, spíš o tvé zkušenosti.

46 Janah Janah | Web | 7. listopadu 2012 v 22:23 | Reagovat

[45]: To byl vtípek, ale taky je dlouho sháním (ty dějiny), tak kdybys o něčem věděl/a, dej vědět.

47 iva221 iva221 | Web | 15. listopadu 2012 v 17:59 | Reagovat

Přišla jsem pozdě, ale přece jen svůj názor nebo spíš poznatek napíšu. Byli jsme se koupat v září, tak už u rybníka nebylo moc lidí, ale nikdo nebyl v plavkách jen já a jedni manželé se, když jsme přijeli, ustrojili, ale když jsme šli dál od nich, tak se zase svlékli. Ale to je vedlejší, připadala jsem si divně, že jsem sama v plavkách, ale přece jen už mám svůj věk a nějaká kila navíc, tak bych do odhalení nešla. :-D

48 Zuzka Zuzka | 14. prosince 2012 v 17:30 | Reagovat

Nesouhlasím, minimálně s tím přístupem 'vyspím se se vším, co běží kolem'. Jsem ve Švédsku na výměnu a za všech mých kamarádek (cca 17)jen jedna měla sex. Ale je pravda, že všichni jsou ohledně tohodle tématu velmi otevření...

49 Ver Ver | 2. ledna 2013 v 1:27 | Reagovat

Já si naopak myslím, že v Československu, ač se o sexu nemluvilo, bylo na tehdejší poměry nezávazného sexu taky požehnaně. A taky těch nechtěných těhotenství potom, no jejda!

Možná to neznají holky z města, ale na vesnicích, jak hrála zábava, to byste se kolikrát ani nestačili divit. Možná ze strachu z těhotenství nedošlo úplně ke všemu, ale chlapci si před vojnou chtěli pořádně užít.

Nelíbí se mi pohled na sexualitu ani ve Švédsku, ani v Česku. My lidé už dávno nevnímáme sex jen jako živočišnou potřebu. Je úplně něco jiného si jen tak užít na diskotéce a nebo být s někým, koho milujeme, a čekat na vývoj vztahu (ať je to po týdnu nebo třeba po půlroce). Děcka by měla všechno vědět, ale zároveň mít soudnost.

50 Bo.nie Bo.nie | E-mail | 9. ledna 2013 v 2:59 | Reagovat

Možná by tě z hlediska sexuální výchovy ve Švédsku mohla zajímat tato kniha, která naštěstí vyšla i u nás: http://www.cbdb.cz/kniha-34923-petr-ida-a-miminko-petr-ida--minimum

A pamatuji si z mého dětství. Snad i proto Švédům tleskám a říkám: stěhuju se tam! :-D A promiskuita, pokud je při ní dbáno na bezpečnost a antikoncepci, čemuž věřím, že to tak ve Švédsku je, podle mě není odsouzeníhodná. Pokud dva lidé dělají něco dobrovolně a vědomím, že jde pouze o sex, tak v tom nevidím problém. Stejně jako si nemyslím, že by to pro Švédy znamenalo nedostatek citu. To jen my Češi jsme z toho ještě trochu zmatení, no.

51 . . | 12. května 2013 v 22:32 | Reagovat

a já husa hloupá si myslela, že švédi jsou daleko morálnější a nezkažení.. ;)

52 Jana Jana | Web | 23. dubna 2014 v 14:14 | Reagovat
53 Jana Jana | Web | 23. dubna 2014 v 14:16 | Reagovat

Janah, předchozí můj komentář skončil ve spamu, asi kvůli odkazu... :-(
Měj se pěkně.. :-)

54 Realista Realista | 24. dubna 2014 v 16:49 | Reagovat

Byl jsem ve Švédsku určitě víc než desetkrát, a pohybuji se asi v jiném prostředí než paní či slečna Janah. Jestli Vám mohu doporučit, neberte autorku tohoto blogu vůbec vážně. Nepochopila např. to, že paní Birgit to celé myslí z legrace...

55 Janah Janah | 27. dubna 2014 v 19:18 | Reagovat

[52]: Jani, děkuji, vím o tom, autorka mě před zveřejněním kontaktovala. Ale je fajn, žes mi dala vědět, už se mi stalo, že si jiní už ledasco vypůjčili bez svolení a odkazu.

56 Janah Janah | 27. dubna 2014 v 19:26 | Reagovat

[54]: Já tedy vidím zcela jiného kandidáta na nepochopení ;-)
Ale vy už jste ve Švédsku byl, tak to musí být jak říkáte, autorka tam jenom 6 let bydlí, tak co může vědět, že?

Ale jinak s vámi zcela souhlasím, neberte autorku blogu vůbec vážně :-D   Idealista

57 necroparanoia necroparanoia | E-mail | Web | 7. května 2014 v 13:01 | Reagovat

Takovej přístup se mi celkem líbí, ikdyž že bych nepředstavila mámě někoho, koho jsem si pozvala do bytu, to už je moc :-D ale připadá mi že tady u nás se to moc hrotí. Většina se úzkostlivě střeží, aby se děti nic nedozvěděly a střeží se tak moc, že holky pak nevědí, co by vědět měly. A pak vznikají úsměvný dotazy do různých poraden, nebo různý omyly.
Jo, a hezkej článek :)

58 Alue Alue | Web | 7. května 2014 v 13:57 | Reagovat

Nahé děti mi nevadí, pán co se jde nahý vykoupat mi nevadí, ale prsatá paní sousedka, co se mě ze dvou metrů ptá jak se mám, by mě asi zaskočila. :D Možná to vnímám taky z pohledu vzdálenosti.

59 El El | Web | 7. května 2014 v 14:22 | Reagovat

Tady je to fakt jiný 8-O  :-D  Ale jak píše Alue, sousedka by mě fakt zaskočila :-|  :-!  :-|

60 Wlcky Wlcky | E-mail | Web | 7. května 2014 v 14:42 | Reagovat

Jiný kraj, jiný mrav. Jim se zase může zdát divná naše morálka a náš přístup k sexu.
(Pokud někdo četl druhý díl Jména větru: Strach moudrého muže, připomíná mi to Ademy.)
Nemyslím si, že je to špatně. Ani že je špatně náš přístup. Jsou pouze odlišné a oba dva fungují, což nám ukazuje až čas. Každý má své mouchy i výhody. Ale musím uznat, že přístup v Česku se mi příliš nelíbí. Kvůli nevědomosti už vzniklo hodně trapasů a problémů. Děti se většinou o všem dozvědí přes internet místo toho aby s nimi rodiče vedli ty "trapné rozmluvy o sexu". A internetu se nedá vždy věřit...
Jednou bych se do Švédska ráda podívala (samozřejmě ne kvůli tomu přístupu k nahotě a tak :D), nebo do jiného severského státu...

61 Colliode Colliode | E-mail | 7. května 2014 v 15:02 | Reagovat

Wow, mazec! Tak se mi zdá, že je tu opravdu pro každého něco, takže si každý vybere to, co mu vyhovuje.

Na druhou stranu ve Švédsku řeší alkohol, který je zas u nás brán lehčeji... No prostě větší svoboda v tomto a támhle ji zas zkrátí. Až takový rozdíl to není.

Ale už trochu chápu jednu mou zkušenost... :-D Kdysi jsem potkala jednoho Švéda, boužel ten den objížděl, tak jsme spolu byli a courali se po městě, v podstatě takové jednodenní chození. A musím uznat, že jak jsem na kluky náročná, tak cizinci se mi prostě zdají lepší v hodně ohledech... Ale to je možná tím, že u nich právě neznám tu odvrácenou stránku. Nebo se mi prostě cizinci líbí :D (ještě jsem nepoznala Američana, co by nebyl fucking cute)

62 Dragell Dragell | Web | 7. května 2014 v 15:29 | Reagovat

Nemám nic proti švédskému přístupu a souhlasím s tebou, že to bude jistě u nás hodně ovlivněno církví.
Jinak naopak si myslím, že ve Švédsku to bude asi lepší i tím, že generace se mezi sebou nestydí, matky se o tom s dcerami normálně baví a tak se zde asi dívky nelekají, proč jim roste najednou břicho.

63 (pseudoumelkyňa) Mavis (pseudoumelkyňa) Mavis | E-mail | Web | 7. května 2014 v 16:01 | Reagovat

Naozaj dobrý článok, veľmi ma zaujal :) Osobne si myslím, že my, Slováci, rovnako ako vy, Česi, príliš ukrývame vlastnú sexualitu a na verejnosti ju prezentuje skôr ako nejaké bremeno. Tým nechcem naznačiť, že by bolo úžasné, keby sme po meste pobehovali nahí! To zase nie :)
Na druhej strane sa mi to zdá byť aj voči tým deťom trochu nefér, pretože sú svojim spôsobom okradnuté o značnú časť detstva.

64 Katie Katie | Web | 7. května 2014 v 16:27 | Reagovat

Nevím, jestli to bylo zrovna u Švédů, každopádně šlo o severskou zemi, kde jsou lidé podle průzkumu nejšťastnějšími z celé Evropy a myslím si, že otevřenost ať už co se týká sexu nebo čehokoli jiného je jedna z podstatných věcí, které je dělá šťastnějšími než jsme my v Česku.

A co se týká výchovy, nechala bych se Švédy inspirovat. Přístupem mluvit o všem se nemůže nic zkazit.

A děkuji za pěkný článek :).

65 Kariol Kariol | E-mail | Web | 7. května 2014 v 16:53 | Reagovat

Myslím, že je těžké to vnímat jako rozdílnost a nějak to porovnávat a posuzovat a následně tvořit závěry, protože je to prostě odlišná kultura. Švédi žijí v jiném světě než my, bezesporu. Tak jako Arabovi nepřijde divné mít pět manželek, tak ani Švéd nemá problém s nahotou nebo Američan s řízením auta v středoškolském věku. Každý národ je holt jiný. :-)

Pěkný článek a dobře uvedené příklady. Je nutné si všímat věcí kolem sebe a tyto rozdíly si uvědomovat. :-)

66 Polly Polly | Web | 7. května 2014 v 17:33 | Reagovat

nuz...velmi zaujimave postrehy...ale popravde, asi mi viac vyhovuje nase konzervativnejsie prostredie.... mali by sme byt aspon o trochu menej konzervativni, ale zasa promiskuita mladych nie je veru nic zdrave...ale tak v ostatnych ohladoch ide u mna asi najviac o nezvyk...takze ich nijako neodsudzujem...ale nespat s kazdym by asi mala byt vec zakladnej moralky.

67 WhitEvil/taková normální ještěrka WhitEvil/taková normální ještěrka | Web | 7. května 2014 v 17:49 | Reagovat

teda, to jsme si myslela, že u nás k tomu mladí lidé přistupují dost svérázně, ale tohle je docela jiné kafe! musím říci, že by mi to asi vadilo. nejsme na to zvyklá a chápu, že oni asi ano, ale já jsme zase zvyklá na něco úplně jiného. je to zřejmě výchovou a asi i celkovým přístupem k životu, ale mě by to nevyhovovalo.

68 naoki-keiko naoki-keiko | Web | 7. května 2014 v 18:38 | Reagovat

Kdybych asi žila ve Švédsku (myšleno- narodila bych se) nějak bych to jako traumatizující zážitek neviděla. Jako na Středoevropanku mi to ale přijde příliš. Je to dáno místem a zvyky ve kterých jsme byli vychování. Všechno má své pro i proti. Skandinávci jsou ve výchově loajální, podobně jsou na tom Britové. Nevýhodou pro ně bude až jednou přicestují do země, kde se tohle tolerovat prostě nebude. Ale to je poté každého věc, když přicestuje, zjistí, co a jak a potom si s tím vynaloží po svém. Kdybych se tam přistěhovala, neřekla bych na to asi nic, snažila bych se tomu asi vyhýbat, co nejvíc by to bylo možné.
Jestli tohle sleduji i v Česku? Nom, a víš, že docela jo? Například věc s těmi plavkami nahoře bez, před pár lety takhle na koupališti se několik slečen tímto způsobem začalo opalovat. Nevím, jestli někdo další, krom mé matky, byl pobouřen, já jsem se nedívala a o něco mladší bratr zůstal jaksi zaražen :-D  (nechci být jedovatá, ale i kdybych někdy na něco takového měla náladu, tak s těly jako měly oné návštěvnice koupaliště, rozhodně ne)
Myslím, že zůstat až do svatby bez toho není úplně ťip ťop (samozřejmě každý může mít názor jakýkoliv), ale vidět nějakou tu hranici... a víš co? Asi má tu hranici každý jinde, každý národ, rasa, země, člověk.  Takže se více pichlavých poznámek ode mně nedočkáš :D

69 Katerria Katerria | Web | 7. května 2014 v 19:01 | Reagovat

Takový přístup se mi osobně moc nezamlouvá. Optimum by byla samozřejmě zlatá střední cesta mezi švédským a konzervativnější k přístupem, tohle je prostě moc. Příliš na úkor soukromí.

70 Avalien Avalien | Web | 7. května 2014 v 19:04 | Reagovat

Mně to přijde taky trochu přehnané...Teda, hlavně mě dostaly ty nahé sousedky, to bych asi vzala nohy na ramena ... :D

71 Zlatka Zlatka | Web | 7. května 2014 v 19:19 | Reagovat

O takovém přístupu ve Švédsku jsem ještě neslyšela, ale po přečtení tvého článku myslím, že se budu stěhovat :D

Nemám teda potřebu se někde promenádovat nahá, protože nemám dobrou postavu a jsem zjizvená, ale často si říkám, že takový "návrat k přírodě" může být příjemný a rozhodně nemám nic proti tomu.

Jestliže jsou na severu na to zvyklí a berou to přirozeně bez nějakých... postranních úmyslů (myslím to tak, že pokud bych byla Švédka, nebo alespoň bych na tohle byla zvyklá a kecala s nahatýma sousedkama, tak by můj parner nesměl na ně okatě čumět... a kdyby byl náhodou taky nahý, tak zase aby ony nekoukaly na něj -_- :D), tak nemám nic proti :)

Co se týče promiskuity... začíná mi to být tak nějak všechno šumafuk... panenství jsem ztratila s klukem, kterého jsem milovala, teď mi už je to celkem jedno, důležitá je pro mě zodpovědnost (antikoncepce, ochrana proti nemocem) a pokud jsou si obě strany vědomné, že jde jen o sex, tak ať si šukají s jakýmkoli množstvím mužů/žen/(můžů i žen :D) chtějí :D

Taky mi připadá směšné od toho nějak distancovat děti, jendou se to stejně dozví... v dnešní době pannu mezi 13letýma holkama najdete jen stěží... naopak je smutné, že je jejich rodiče často nepoučí, protože jim toho téma je nepříjemné s jejich vlastními dětmi... a pak mají děti děti... nic se nemá přehánět, takže pokud se dítko zeptá jak to funguje, je směšné mu říkat báchorky o motýlcích a čápech a vránách :)

72 Lenna68 Lenna68 | Web | 7. května 2014 v 21:21 | Reagovat

Myslím že společnost by měla být alespoň navenek "slušná" chcete-li tak puritánská, myslím že vztahům mezi lidmi prospívá, když si každý své soukromí umí držet pod svojí pokličkou a nevnucovat ho nikomu jako to nejlepší řešení, což by někdo mohl namítat i naopak, ale myslím že většina z nás je povahou i přesvědčením podobná, jinak bychom blízko sebe nemohli žít...a švédi jsou zas jiní lidé a nemít stejné mravy a názory, taky by se nesnesli, chápu pokud se člověk stěhuje za jinou kulturou pokud to tak cítí, ale neměl by měnit již zajetý standard, všechno co se děje, děje se přeci z nějakého důvodu...osobně bych si nedokázala představit brát sex jen jako sport a vyhýbat se hlubokým citům na úkor pomíjivé zábavy, ale vím že přibývá lidí, kteří jsou velmi sebestřední a takový přístup k životu vítají...

73 Andy Andy | E-mail | Web | 7. května 2014 v 21:58 | Reagovat

panejo! tak to je celkem nářez :-D
na jednu stranu hodně zajímvaý, na druhou stranu s tim že spí každej s každym, no to mi nepříjde zrovna nejlepší, i když tady u nás od toho nejsme bohužel moc daleko. ehm.
Ale vážně zajímavý! To jsem netušila, že to takhle je, docela těm lidem i závidim, že se nestydí, já se stydim pomalu sama před sebou, natože před kýmkoliv jiným, včetně přítele, NATOŽ někým uplně cizím.. Hmm, možná se půjdu poptat jak se zbavit studu :-D

74 Weiler Weiler | Web | 7. května 2014 v 22:20 | Reagovat

Ve Švédsku jsou často iniciátorkami sexu dívky? Co ještě dělám tady? :D

75 Margareth Margareth | Web | 7. května 2014 v 22:43 | Reagovat

Konečně článek a blog, který si skutečně zaslouží místo na úvodní stránce :)
K tématu... v ČR mi přijde, že je sex spíše používán jako určitý prostředek k dosažení "vyšších cílů". Může to vyznít špatně, ale sotva zapneme televizi, jde o sex a násilí. Stačí se podívat na billboardy, kde pravidelně každý rok probíhá soutěž "Sexistické prasátečko". Nedávno jsem šla do knihkupectví a docela mne zaskočilo, kolik bestsellerů se právě zaměřuje na erotickou tématiku. Ačkoliv jsem jistě prudérnější než hodně mých vrstevníků, tak mi přijde, že už je toho nějak moc. Alespoň u nás.
Pokud je to v severských zemích ale bráno skutečně jako něco "přirozeného" a nezařazeno do "tabu listu", pak by se na to asi nemělo pohlížet skeptickýma českýma očima.
Myslím ale, že názor se bude lišit, co člověk.

76 kalamity jane kalamity jane | 7. května 2014 v 22:55 | Reagovat

Děkuju autorce, že napsala jak to chodí ve Švědsku, ale upřímně nechápu co tady řešíte. Možná jsou moje měřítka trochu posunuty ,ale mě to přijde normální.

77 LuSsy LuSsy | Web | 7. května 2014 v 23:09 | Reagovat

Nečekala jsem, že to mají ve Švédsku až takhle, co se týká sexu. Je fajn, že děti učí, že by se za své pohlavní orgány neměly stydět, ale některé věci jsou i na mě docela dost. :D Třeba ten skupinový sex v telce. Nevím, jak by se mi na to dívalo s rodinou v obýváku. :D
Ta otevřenost k sexu je u nás většinou u mladých, samozřejmě se najdou i starší lidé, ale podle mě jich je jen málo. Chování na diskotékách v ČR, slyšela jsem o tom, ale sama tam nechodím, tak opravdu nevím, co je pravda a co ne. Ale podle mě, pokud člověk chce, tak si sexuálního partnera najde i při vyzvedávání dítěte ze školy a nebo při půjčení knih z knihovny. :D

78 Janah Janah | 7. května 2014 v 23:56 | Reagovat

[57]: Díky za pochvalu. Na tom "hrocení" něco bude. ;-)

[58]:[59]: No, mne zaskočila taky :-D

[60]: Přesně tak, ani jeden přístup není špatný. Držím palce s tou cestou do Skandinávie.

[61]: Cizinci jsou prostě tací tajemní a jiní...;-)  :-) A spoustu věcí se ztratí v překladu :-D

79 Janah Janah | 8. května 2014 v 0:02 | Reagovat

[62]: Rozhodně je to rozumnější přístup, i když i tady se stalo, že v odloučené lokalitě dívka netušila nic o těhotenství.

[63]: Ony děti o to dětství okradené nejsou, jenom má ještě jeden rozměr. Pro děti je to přirozené. I když je pravda, že se sexem tu začínají poměrně brzy.

[64]: Děkuji za pochvalu a souhlas :-)

[65]: Také tobě děkuji za pochvalu a názor.

80 Janah Janah | 8. května 2014 v 0:08 | Reagovat

[66]: Švédi prostě víc experimentují a nefunguje tu ta brzda, tedy odsudek společnosti.

[67]: Taky se před domem neopaluju nahoře bez :-D

[68]: Děkuji za nepichlavý názor :-D O tom ten článek byl, ukázat, že tady jsou normy někde jinde.

[69]: Na soukromí si Švédi moc nepotrpí, a to všeobecně - viz mé další články.

[70]: To mně nohy spíš vytuhly :-D

81 Janah Janah | 8. května 2014 v 0:15 | Reagovat

[71]: Tady je výhoda, že vzhled ani stáří se tu nijak zvlášť neřeší, dokonce ani v médiích, je to prostě přirozené.

[72]: Pro mne to taky standard není, přestože tu bydlím, proto si toho všímám ;-)

[73]: Ve Švédsku se to děti učí od narození ;-)

[74]: :-D Často, nikoli pokaždé :-D

82 Janah Janah | 8. května 2014 v 0:21 | Reagovat

[75]: Ó děkuji :-P Je zajímavé, že když píšeš o těch erotických knihách, tak jsem si uvědomila, že tady padesát odstínů šedi (nebo jak se to jmenuje) nebylo zase až tak populární jako u nás.

[76]: Já děkuji komentátorce. :-)

[77]: Ten skupinový sex se tedy odehrával až v noci, musím říct na obranu, ale náznaky a pod peřinou to tu běželo klidně i v odpoledních hodinách.

83 Amia Amia | E-mail | Web | 8. května 2014 v 0:42 | Reagovat

Je to super, docela jsem nečekala, že je to až tak volné. I když třeba ženy nahoře bez jsou už úplně běžné i tady u nás, trochu paradoxně ale kdekoli jinde než na koupáku :-D

Jinak jsem si přečetla několik prvních komentářů a můžu se jen divit. Prosím? Česko a prudérní? Ti nikdy nebyli od hranic dál než na první benzince, co?

84 Amia Amia | E-mail | Web | 8. května 2014 v 1:16 | Reagovat

Je to super
I tady je ale normální že je žena nahoře bez, paradoxně kdekoli jinde než ve veřejném bazénu :-D
(Ovšem tam prakticky nechodím, talže mi možná běco uniklo)

Jinak jsem si přečetla některé komentáře a prosím? Česko a prudérní? Autoři asi nebyli za hranicemi dál než k nejbližší benzínce, co?

85 kxx00 kxx00 | E-mail | Web | 8. května 2014 v 9:53 | Reagovat

Abych řekla pravdu, mě to moc neudivilo. U nás doma kolem mě a mého bratra úplně normálně chodila mamka úplně nahá, takže nám to prostě normální přišlo. Spíše jsme se divili, když se někteří rodiče před svými dětmi schovávali i v pyžamu. Je to prostě o výchově.

86 Zuzka Zuzka | E-mail | Web | 8. května 2014 v 10:16 | Reagovat

Veľmi zaujímavý článok. Skutočne si nedokážem predstaviť, že by sa čosi také dialo u nás. Už aj tričko odhaľujúce pupok vyvoláva v starších občanoch vlnu nesúhlasu. Priznám sa, aj mne to občas vadí, keď vidím niekoho skoro nahého.Je to tým, že na to nie som zvyknutá a tiež, že to tie baby robia len aby zaujali a nie pretože by to považovali za prirodzený prejav. Keby to tak brali všetci, vôbec mi by nahota nevadila. Myslím, že to svedčí aj o inteligencií jednotlivých národov, pretože koniec-koncov sexualita je bežná súčasť života, nie? :)

87 Katka J. Katka J. | Web | 8. května 2014 v 10:51 | Reagovat

Pěkný článek :) Tohle jsem vážně netušila.. Švédsko bych chtěla jednou navštívit (táhnout mě severní země), ale asi se budu bát, co tam uvidím :D Radši mě táhne Finsko :))

88 Pražský poděs Pražský poděs | E-mail | Web | 8. května 2014 v 11:12 | Reagovat

Odjíždím do Švédska!

89 Marillee Marillee | E-mail | Web | 8. května 2014 v 11:25 | Reagovat

Možná kdyby se takové věci u nás tolik neřešily, tak by nám tu po ulicích nechodily mladé holky, oblečené stylem, že už rovnou můžou chodit nahé :D Holt když je něco zakázané nebo veřejně pohoršující... :D

90 Takara Takara | Web | 8. května 2014 v 16:17 | Reagovat

Děkuju za článek, vůbec jsem netušila, že jsou ve Švédsku takhle free...V Japonsku je tohle všechno a více nemyslitelné. Už jen běhání dětí (3 roky) nahatých na vlastní zahradě je špatně...co se sexuální výchovy týče, tak tu ve školách příliš neberou a to ani základní prevenci s informace o pohlavně přenosných chorobách či plánovaném rodičovství...proto jsou počty HIV nakažených (HIV vám zde (Kanagawa) udělají automaticky bez požádání, při každém odběru krve) a mladistvých matek, tak vysoké (a potratů taky)...Opalování se na balkóně jen v plavkách? Neexistuje...Některé pornofilmy mají rozostřené i dámské spodní partie s tím, že na "to" není pěkný pohled...Na druhou stranu je zde populární nošení minimikro sukní, kdy je až s podivem, že uhlídají spodní prádlo (když se sednou ve vlaku, tak to už je horší), což je dané tím, že většina Japonek má hezké nohy, takže je zvýrazní tím, že si vezmou boty na 10cm podpatku a mirkominisukni...nahoře mají většinou nic nebo málo (ale jsou i vyjímky), proto žádné výstřihy, ale mikrominisukně... :-D

91 themadgirl69 themadgirl69 | 8. května 2014 v 16:53 | Reagovat

O důvod víc, proč jet do Švédska :-D

92 Broňka Broňka | Web | 8. května 2014 v 17:12 | Reagovat

Já to vidím tak, že tohle všechno je součást člověka. Na koupání v jezeře nahý nevidím nic špatného. Vždyť je to přirozenost člověka, tak za co se stydět ?
Já sice jsem dost stydlivka, ale to protože jsem vychována  tomto prostředí.
Ale jak píšu tohle (nahota atd.) je člověku přirozená.....

93 Monica Otmili Monica Otmili | E-mail | Web | 8. května 2014 v 20:03 | Reagovat

[82]: nepopulárních 50 odstínů? Viděla bych to tak možná právě proto, že jejich přístup k sexualitě je jiný a třeba si mnohem víc, než my uvědomují, že ta knížka je prostě směšná, půjčila su si to od spolužačky a na jakékoliv stránce su otevřela, tak jsem se musela smát, je to opravdu vtipné. :D

řekla bych, že to mají v krvi od pradávna, jakýsi pozůstatek z pohanských dob, co si budeme povídat, staří Seveřané byli poněkud promiskuitní. :-) A pohanské kulty dokázaly nějakou dobu přežívat po boku nového křesťanství.
Třeba v takovém Grónsku není nic neobvyklého, když vám hostitel nabídne vlastní manželku. :D

Třeb

94 arguss arguss | 8. května 2014 v 20:30 | Reagovat

Jednoznačne sa mi takýto ,,liberálny" prístup nepáči, najmä nie prístup tých mladých. Ten je chorý, prajem im, aby všetci ochoreli na nejaké pohlavné choroby a potom budú spokojní. Ok, beriem, to všetko je príjemné, ale...tak napríklad, dovolia si skritizovať to, že niekde na svete existujú sprostredkované manželstvá, kde žena nepozná muža a musí s ním spať, no zároveň robia toto. Ale je to považované za normálne, že? Pripomína mi to zvieratá- stretnú sa v parku, oňuchajú sa, pes skočí na sučku zozadu, párkrát sa o ňu otrie a ide preč. Tak to robia aj tí mladí, stretnú sa, opijú sa, potom si povedia dve a pol slova, vyspia sa spolu a potom dovidenia. Skrátka- zvieratá. Zvieratá nemajú problém sexovať na verejnosti, o chvíľu bude normálne vidieť tak ľudí...nechcem sa toho dožiť. Chvalabohu, že nežijem v takom otrasnom Švédsku, aj keď, ani tu v Holandsku to nie je veľmi iné. No nič, ja sa aj tak presťahujem inde, lebo to beriem takto: nech si robia čo chcú vo svojej krajine. Nech sa páči. Ale už len podotýkam, aby nepovažovali krajiny, kde je takéto správanie trestané za nenormálne. Každá krajina je iná a tak to má byť. Nestarám sa do toho. ;-)
Anyway, f**k swedish youth. Peace. :-!

95 Janah Janah | 8. května 2014 v 22:49 | Reagovat

[83]: Každý máme jiný přístup, ale taky si nemyslím, že jsme prudérní, jen jsme prudérnější než Švédi ;-)

[85]: Přesně tak, výchova je primární.

[86]: Paradoxně tu dívky moc odhalené nechodí a velké výstřihy tu vídám jen výjimečně 8-O

[87]: Bát se nemusíš, není to tak, že tu nahotiny číhají na každém rohu ;-)  :-D

[88]: :-D Nech to na léto, teď je tu dost zima ;-)

96 Janah Janah | 8. května 2014 v 22:59 | Reagovat

[89]: Jak už jsem psala [86]:, asi to tak bude.

[90]: Děkuji za pochvalu a za zajímavé postřehy z Japonska, to jsem opravdu netušila. 8-O

[91]: Vítej! :-D

[92]: Taky to trochu Švédům závidím, tu přirozenost.

[93]: Mne ta knížka zase málem unudila k smrti, ale vím, že sousedky to četly se zaujetím.

[94]: Nemyslím, že by Švédi vnucovali svůj přístup jiným národům, to by se sem asi muslimští přistěhovalci tak nehrnuli. Ale ctím názor každého člověka, takže respektuji i tvůj pohled na věc.Díky za koment.

97 untitled untitled | 9. května 2014 v 10:01 | Reagovat

Myslím, že to je už moc..
Ako..Ja sa cez leto bojím opaľovať nahá na streche, kde sú okraje ohraničené, čiže na strechu aj z diaľky nejde nič vidieť.
Oni to tam majú zjavne dosť divné...
Nedokázala by som sa na to pozerať..
-Inak skvelý článok, ja by som to nenapísala :D

98 Amia Amia | E-mail | Web | 9. května 2014 v 12:10 | Reagovat

[95]: Jo, tak bych to brala. Nepoužila bych sice slovo ,,prudérnější" ale ,,stydlivější", protože si nemyslím že bychom byli ,,přepjatě stydliví" jak říká slovník cizích slov.
Ale zase jsem ryzí vlastnenka a čím dál alergičtější na nadávky Čechů na Čechy ;-)

99 Janah Janah | 12. května 2014 v 22:43 | Reagovat

[97]:Díky za pochvalu :-P

[98]: S tím vlastenectvím to máme stejně, nesnáším, jak si věčně sypame popel na hlavu :-?

100 Tuve Tuve | 26. února 2017 v 18:07 | Reagovat

Tak nějak bych řekla, že sexuální násilí klesá úměrně se sexuální uvolněností. Severské země byly známé v tomto ohledu kriminalitou takřka nulovou, jak je tomu dosud na Islandu. Čím konzervativnější a zahalenější je země, tím větší je míra násilné trestné činnosti.

Nový komentář

Vezměte na vědomí, že diskuse je moderována. Než se nový komentář začne zobrazovat, musí jej nejdříve schválit autor blogu.

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama