Kudy Do Švédska II. - Trajekt

27. února 2011 v 14:13 | Janah
Minule jsme dorazili do Rostocku, a po řádném odpočinku se nalodíme na trajekt.

Trajektů do Švédska jezdí povícero, my jsme jednou vyzkoušeli noční trajekt do Trelleborgu, a už nikdy víc. Trajekt měl jet asi šest hodin, ale měl více než dvouhodinové zpoždění, všechny kajuty byly obsazené, a tak jsme spali na židlích a rozhodně jsme se necítili být spánkem osvěženi, spíš naopak. Nemluvě o tom, kolik ta legrace stála.

Proto jsme začali jezdit trajektem do Dánska, konkrétně do Gedseru. Když přijíždíte k vstupním pokladnám, podívejte se nahoru na cedule, zda jedete na správný trajekt, na správný typ vozu ( je nepříjemné motat se pak mezi kamiony) a správný typ platby ( předplacené karty, platební karty, pokladna s asistencí - tu doporučuji). Ceny za trajekt se v průběhu roku pohybují nahoru a dolů, v rozmezí asi 80-160 Eur za osobní vůz a dvě osoby. Aktuální ceny a rezervace naleznete na Scandlines . Rezervace je rozhodně nutná v době před Vánocemi a v letním období (od poloviny června). Rezervaci (buď na jakýkoliv spoj v určeném datu, nebo levnější, na konkrétní spoj toho dne) lze provést pouze současně se zaplacením jízdenky, následný e-mail je dobré mít vytisklý s sebou.

Před Vánoci se nám stalo, že z důvodu velké nehody u Kodaně jsme nedojeli na trajekt včas, měli jsme rezervaci na určitou dobu, a tak jsme otráveně předpokládali, že budeme muset platit znovu, ale Scadlines se zachovala fér a vzala nás na jinou loď v jiný čas a další peníze po nás nechtěla.

Pak už si jen musíte zapamatovat číslo "lajny", kam se máte zařadit a čekáte na pokyn k nalodění.

Z auta jste na téhle cestě povinní odejít, udělejte to tedy urychleně, než vás všichni předběhnou ve frontě na jídlo/kávu. Všechny věci ( navzdory hlášení) ponechte v autě (zavazadla, pivo a český chleba) a vezměte si s sebou pouze doklady, peníze, osobní věci a manžela/ku. Tady je na místě výstraha nejvyššího stupně! - pokud si budete na palubě dávat obalovaný řízek, dejte si pozor, aby vám ho nepřelili omáčkou!

Na palubě jsou také obchody - specializované většinou na alkohol, čokoládu a parfémy. V kuřárně nabízí Poláci pod rukou cigarety (no, nekupte to!) Celá jízda na tomto trajektu trvá asi hodinu a tři čtvrtě, takže na průzkum budete mít dost času.

Samostatnou kapitolou jsou, hlavně v sezóně, toalety. Až po několika jízdách jsem zjistila, že občas jsou ještě druhé dámské na vyšší palubě a vřele vám doporučuji, zkusit je najít (a vynechat ty za parfumerií) . Loni v létě (alternativní toalety zavřeny) mě velice překvapila rumunská výprava sprotovkyň, které na toaletách zkoušely právě zakoupenou kosmetiku a nenuceně k tomu upíjely kávu a svačily, přičemž jim u nohou šplouchala voda z ucpaného záchoda.

Ale zpátky na palubu. Pokud jste unaveni, zkuste si najít nějaké měkké křeslo (většinou o patro výš než je občerstvení) a chvilku si pospat. Můžete se také samozřejmě kochat výhledem z otevřené paluby, ale na nějaký delší pobyt je většinou příliš větrno.

Naše cesta trajektem se pomalu krátí, a je potřeba jít zpátky do auta. Doufám, že jste si zapamatovali číslo (písmeno) svého východu, i když ani to vám nemusí být nic platné - jednou se nám stalo, že trajekt tak zaplnili, že nebylo možné se, jakýmkoliv východem, dostat k několika vozům, včetně toho našeho. Nakonec jsme to vyřešili tak, že jsme přelezli nákladní vůz naložený auty, skoro jak v té staré reklamě na Spearmint.

Auto nestartujte hned po přiražení k molu, chvíli počkejte, až se trajekt otevře, odsávání zplodin není silnou stránkou podpalubí. Také dávejte pozor, kde všude se vám při vyjíždění motá naváděcí personál, prý se dost často stane, že jim někdo přejede nohu nebo do nich vrazí. Nedávno se jeden z nich bouchl o zrcátko našeho vozu, když dal při navigování ruce prudce dolů.

Pak už se jenom vymotáte z přístavu a cesta na Kodaň je volná. Z přístavu až do cíle cesty dojedeme hned v dalším dílu. A ano, bude i mapa, stručný itinerář a pikantní podrobnosti.

Pozn. Pokud by byl trajekt plně obsazený, existuje ještě alternativní cesta z německého Puttgardenu do dánského Rodby, už jsme ji také museli podniknout, cena za trajekt je nižší, cesta trajektem kratší, ale ujedete navíc asi 200km.

4 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Čerf Čerf | Web | 27. února 2011 v 14:21 | Reagovat

Se svým orientačním smyslem bych jistě zbloudil hned zpočátku, navíc jako neautomobilista bych byl nucen vzít zavděk hromadnou dopravou. Ještěže bych se domluvil, protože znám pár frází z Bergmannova Mlčení :-).

2 Jarka Jarka | Web | 27. února 2011 v 14:22 | Reagovat

Janah, to bylo parádní počteníčko a měla jsem asi v nose, že vložíš článek, když jsem na tebe klikla bylo u nového článku pár vteřin. :-D Asi bych z toho všeho šrumce na trajektu byla jak v Jiříkově vidění, ty seš asi už starý mazák a dokážeš si užít občerstvní, vyhlídky i odpočinku v měkkém křesílku. :-)Jsem moc ráda, že ještě nejsme u konce cesty a těším se na pokračování. :-)

3 TlusŤjoch TlusŤjoch | 27. února 2011 v 15:26 | Reagovat

Jako estetický inspektor záchodové výzdoby jsem potěšen obšírným vylíčením stavu trajektových toalet.

4 Iva Iva | Web | 27. února 2011 v 15:46 | Reagovat

Tak to by bylo něco pro mě, mě by z toho asi kleplo, pokud bych se tam vůbec dostala se svým výborným orientačním smyslem. Popsala jsi to ale moc hezky, vtipně a se vším všudy. Je prima, že bude ještě pokračování.

5 helena-b helena-b | Web | 27. února 2011 v 17:07 | Reagovat

Jako bych tu cestu absolvovala s tebou, tak barvitě jsi nám ji vylíčila. Musel to být pěkný šrumec při vystupování a nastupování. Těším se na pokračování. :-P

6 pavel pavel | Web | 27. února 2011 v 17:52 | Reagovat

Do Sardinie jsme taky jeli na noc bez rezervace a byl to jedinej horor.

7 Maruš-Fukčarinka Maruš-Fukčarinka | Web | 27. února 2011 v 17:56 | Reagovat

Cha tak to by bylo něco pro mě a mého muže brrrr,já bych byla na mrtvici a můj muž bože to nechtěj ani Janh vědět O_O  :-D

8 Vendy Vendy | Web | 27. února 2011 v 18:05 | Reagovat

Parádní výlet do Švédska, trajektem virtuálně. Díky za pěkný turistický výklad, jsem ráda, že můžu cestovat aspoň takhle... :-)
(Mně se líbí i to, že si všímáš detailů, jako například o rumunských sportovkyních, nebo že nechodit na toalety hned za parfumerkou...nemluvě o říczích, přelívaných omáčkou. :-D

9 babi Maňasová babi Maňasová | Web | 27. února 2011 v 18:07 | Reagovat

Tak nástup na trajekt a odjezd z něj mi připadá hodně složitý, musíte mít dobrý orientační smysl. Překvapilo mě, že cesta trvá necelé 2 hodiny, počítala bych aspoň s šesti. Za dvě hodiny se tak obrovská loď snad ani nedá prošmejdit :-)

10 Janah Janah | Web | 27. února 2011 v 18:37 | Reagovat

[1]: Pokud bys jel autobusem, tak by tě trajekt taky neminul. ;-)

[2]: Tomu říkám intuice! Poprvé je asi vykulený každý O_O  :-D

[3]: A nástěnky hodnotíš od 1 do 10, nebo známkuješ jako ve škole? To abych ti mohla zaslat hlášení ;-)  8-)

[4]: Copak, když je člověk v řadě tak jen jede za ostatními, ale už se nám párkrát stalo, že jsme byli první a to prověřilo naši orientaci, jak se patří- stylem pokus omyl. 8-O  :-)

[5]: Mimo sezónu to jde, ale jakmile začnou jezdit turisté je to hodně náročné. :-)

[6]: Už bych to taky nikdy neudělala, ale obávám se, že i kdybychom měli lůžka, tak si moc neodpočinu :-?

[7]: Taky byste to zvládli, nám taky nic jiného nezbylo. ;-)

[8]: Detaily vychází z vlastních zkušeností, ze sportovkyň jsem byla v šoku, z řízku taktéž, když mi tam automaticky kydli tu omáčku :-! dnes už jim to preventivně zakazuju. ;-) :-D

[9]: Když jsem to napsala, tak jsem si uvědomila, že to asi vypadá složitější než to ve skutečnosti je. Popsala jsem to podrobně, aby to lidem pomohlo se líp zorientovat.
Za 2 hodiny se ta loď projít dá, protože největší jsou garážové prostory.Po čase jsme zjistili, že trajekty jsou si hodně podobné.

11 Janah Janah | Web | 27. února 2011 v 18:38 | Reagovat

[9]: Odpověď je pod rozbalit. :-)

12 Ella Ella | Web | 27. února 2011 v 20:59 | Reagovat

Moc hezky jsi to popsala,podle tveho popisu by to muj manzel zvladnul on ma bezva orientacni smysl a me zatocis dokola a nevim kde jsem. My jsme jednou jely na Tasmanii a to vyjizdi vecer a dorazis rano byli velke vlny detem bylo zle a i kdyz jsme mely kabinu tak se nikdo nevyspal .

13 Lucka Lucka | Web | 27. února 2011 v 21:08 | Reagovat

Zajímalo by mě - čistě teoreticky - kam asi tak dojedu, když se nalodím na špatný trajekt..? 8-O

14 Blanka Blanka | Web | 27. února 2011 v 21:40 | Reagovat

No tak jak u tebe čtu,je spousta možností,jak se dostat do Švédska :-D
Bylo to zase moc zajímavé čtení a já už se těším,co nového se dozvím zase příště!!!!

15 Ducii Ducii | Web | 28. února 2011 v 8:30 | Reagovat

Jízdu trajektem mám ráda, ale sama bych asi něikdy netrefila zpět k vozidlo. Kdysi jsem jela trajektem do Británie a musím říct, řže obdivuju ty, co našli cestu zpět do autobusu:-D

16 Naďa Naďa | Web | 28. února 2011 v 11:30 | Reagovat

Taky jsem si dobře početla. Švédsko bych navštívila hned, ale už mi to bohužel nevyjde. :-)  8-)

17 Janah Janah | Web | 28. února 2011 v 12:01 | Reagovat

[12]: Tady to hodně houpalo jenom jednou v zimě, ale tak hrozné jako tam u vás to asi nebylo, už jenom proto, že to jeden jen necelé 2hod.

[13]: Prakticky by se ti to asi ani nepodařilo - z Rostocku jedou jen oba popsané směry, a asi by tě hned u pokladny zarazila 5násobná částka za cestu, jakmile projedeš pokladnou, už nelze najet jinam ;-)

[14]: Ano, spousty, třeba tam taky můžeš doplavat ;-)  :-D  :-D

[15]: To je věc cviku, v nejhorším bys počkala, až všichni odjedou, pak už bys to auto našla 8-O  :-D  :-D

[16]: Nikdy neříkej nikdy, třeba se ti to ještě podaří. Zatím jsem moc ráda, že virtuálně cestuješ se mnou. :-)

18 TlusŤjoch TlusŤjoch | Web | 28. února 2011 v 18:03 | Reagovat

[10]: ad3) preferuji popis bohatě šperkovaný přívlastky.

19 Hanneton Hanneton | 28. února 2011 v 18:54 | Reagovat

Povedený popis, hlavně záchodků a osazenstva. :-) Jinak trajekt vypadá, že je docela velký a snad i dost stabilní, tak bych se  případně na něm nemusela po... :-)

20 Jája Jája | Web | 28. února 2011 v 20:18 | Reagovat

Na to, jak často to absolvujete, jen jednou větší houpání? A zvládnuto bez ztráty kytičky a obsahů žaludku? :-D

21 Petra Petra | Web | 28. února 2011 v 21:30 | Reagovat

Jani, bezva článeček. My se pořád chystáme, že si zařídíme někdy dovču právě ve Skandinávii a pojedeme autem (ale čekáme, až z toho bude mít víc i prcek:-D), tak doufám, že svůj blog do té doby nesmažeš a že pak jednou tyto informace využiju;-). Díky za ně, je to zajímavý i "jen" na přečtení

22 Romi Romi | Web | 1. března 2011 v 7:42 | Reagovat

Moc hezky popsaná trasa a skvělá fota. Trajektem jsem ještě necestovla..dcera jen do Londýna. Já bych asi krmila celou cestu ryby :-!

23 T(h)om T(h)om | Web | 1. března 2011 v 8:29 | Reagovat

Řízek přelitý omáčkou? Brrrr! Na trajektu jsem jen jen jednou z Kréty na Santorini. Trvalo to asi pět hodin, ale bylo teplo a asni sezení na palubě nebylo nepříjemné. navíc v lodních barech bylo dost volných pohovek. Trochu by mě děsily ty zmatky s autem. Asi bych hned nevěděl, kam se zařadit, kde vystoupit a co má následovat. Cena 80-160 Euro za jeden převoz mi přijde dost vysoká. V přepočtu na české koruny je to cca 2500-5000 Kč. To už je možná levnější letenka - bez auta, pochopitelně:) Nabízí se otázka, není-li levnější a rychlejší jet autem z Dánska až do Švédska přes Öresundský most.

PS: Valentýn je kravina a hotovo! :-D

24 Janah Janah | Web | 1. března 2011 v 12:17 | Reagovat

[18]: píp :-! píp :-! píp :-! píp :-! :-D  :-D

[19]: Zelení byli lidé opravdu jen jednou, myslím, že se to dá zvládnout ;-)

[20]: Větší houpání bylo opravdu jen jednou, trajekty jsou dost těžké, a tak s nimi hned tak nějaká vlnka nepohne ;-)

[21]: Minimálně ještě pár let si tenhle blog chi ponechat, tak to snad stihnete ;-)  :-D

[22]: Jsem ráda, že si také někdo všiml fotografií :-) Ryby by zůstaly o hladu viz odpovědi 19 a 20

[23]: Letenka není levnější (dva lidi a hodně piva ) :-D Na most ještě dojde, tohle je trajekt z Německa do Dánska ;-) A určitě bys to zařazení zvládl, to jen takhle popsané to vypadá složitě. ;-)  :-)  :-) A řízek s hnusnou omáčkou je fakt :-!  :-!

25 Jája Jája | Web | 1. března 2011 v 18:40 | Reagovat

[24]: -22: Nekřivdi nekřivdi :) :) :) Fotek si všiml dozajista každý :) Překrásné jsou ty barevné přechody nebe i vodstva, to se mi opravdu mooc líbí :) - a ta dvě vočička se zrcadlícím se ohnivým nebem, no tak to už vůbec nemá chybu! :)

26 MirekČ MirekČ | Web | 2. března 2011 v 8:41 | Reagovat

V poslední době mně BLOG.CZ tak vytáčí, že minimálně dočasně přecházím na mé druhé stránky u jiného poskytovatele , kde budu psat články které by patřily na Mirkův svět – takže pokud patříš mezi mé věrné čtenáře tak se podívej tam. Díky.

27 Janah Janah | Web | 2. března 2011 v 13:20 | Reagovat

[25]: To nebylo ukřivděné, ale oceňující ;-) Byla jsi první, kdo je komentoval. :-) Na ta očička jsem obzvlášť hrdá a hezky jsi je pojmenovala. ;-)  :-)

28 LuckaS LuckaS | E-mail | Web | 2. března 2011 v 19:28 | Reagovat

Trajektem bych se někdy ráda projela. Přes moře jsem jela akorát před pár lety se školou autobusem do Londýna, ale ententýky vyhrál Eurotunel :D S busem jsme vjeli do "vlaku", který vypadá trochu jak gigantické metro bez sedaček (s trochou fantazie :D ), žádné extra vzůšo to nebylo, řidič nám ohřál párky, takže jsme debužírovali, postávali okolo autobusu (když zůstal člověk sedět uvnitř, docela to s ním houpalo) čekali až dojedeme zase na pevninu.

29 Lawiane Lawiane | Web | 2. března 2011 v 22:05 | Reagovat

Skvělý článke, já byla na trejktu pouze cestou do Anglie a to plulo něco přes hoďku, takže pohoda. Jen to houpání, to jsem měla pocit, že jsem ožralá nebo co :D Do Švédska je to kousek, trajekty do Finska jsou nepochybně horší, ale ještě jsem neměla tu čest...snad o prázdninách :D

30 Maruš-Fukčarinka Maruš-Fukčarinka | Web | 3. března 2011 v 21:45 | Reagovat

Oči jsem konečně objevila na fotce ;-),stále jsem sjížděla Janah tu první O_O  :-)

31 Kittanya Kittanya | Web | 4. března 2011 v 0:06 | Reagovat

Začíná s emi to cestování líbit. Už sa to pěkně rozjíždí...

32 Janah Janah | Web | 4. března 2011 v 14:00 | Reagovat

[28]: Tak to jsi mě s tím tunelem zklamala, ještě jsem jím nejela a těšila se, že si to jednou užiju, a zatím to vypadá na pořádnou nudu. :-?  :-(

[29]: Do Finska asi bude hůř, to je fakt ale taky hodně trajektů, pro nás  dostupných jede až ze Švédska. ;-)

[30]: O_O  :-D Cožpak o to, možná bys i na té první nějaké ty oči objevila. :D

[31]: Už jsme na palubě, vlastně skoro v Dánsku. :-)

33 Katrin Katrin | Web | 8. března 2011 v 14:04 | Reagovat

Jó, cestování trajektem bývá často veliké dobrodružství :D Dobře si pamatuji naše první plavby na takových lodích... To raději ani nevzpomínat, jak byl člověk zmatený z těch všech podpalubí atd. atd....:-) No, zmatení byli hlavně mí rodiče :-D Já, jakožto tehdy ještě malé dítě jsem se víc zajímala o jiné věci...

Ale, teď už jsme každopádně zkušení mořeplavci :D
My vždycky jezdíme trajektem Puttgarden - Rödby a pak Helsingör - Helsingborg... :-) Jé, už se zase těším na ty veliké lodě :D

34 David David | E-mail | 15. března 2011 v 15:17 | Reagovat

[23]:Ohledně toho mostu,tak je drazší cca.80e. Takže lokálka Helsingor-Helsinborg vyjde levněji. ;-) .Jinak ohledně lístků tak scandlines když si předobědnáš,tak ti plati 24hodin ,takže se nestresujte když to nestíhate na daný čas.A v létě,se občas stane že i když mate listek na určitej čas,tak se prostě nevejdete,hlavně auta s karavanem.Takže s tím počítejte.

35 David David | 15. března 2011 v 15:20 | Reagovat

Jinak už tam asi nejblizší čas nebudu mít možnost jet,bylo by možné aby mi někdo sehnal recepty na ty sosy z lodi?jak bílej a tak ten tmavej?Nějak mi to scházi,když už to nejím 4x týdně jako dřív. :-D

36 Janah Janah | Web | 15. března 2011 v 18:30 | Reagovat

[33]: Vše je nejtěžší poprvé, pak už to jde samo...

[34]:Davide, musím tě trochu poopravit - jízdenka neplatí celý den, pokud si ji tedy na celý den nezakoupíš, a ta celodenní je pochopitelně dražší, píšu to jasně v článku ;-) A v létě, když máte lístek na určitý čas, tak se vejdete, protože vám to nedovolí zabůkovat si čas, pokud je plno(a je nepodstatné jaké máš auto, neboť to uvádíš při koupi), ale může se ti to snadno stát s jízdenkou celodenní ;-)  ;-) A neblbni mi tady lidi ;-)  8-O  8-)

[35]: "Sosy" se dají zakoupit v prášku, abys neměl absťák ;-)  :-D

37 Pavlina Pavlina | E-mail | 29. června 2011 v 6:51 | Reagovat

A taky Vás moc obdivuji,že jste se naučila švédsky,to není nic lehkého,to klobouk dolů.Dnes jsem zabrousila na vaše stránky a čtu od rána,moc zajímavé.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.