Důsledky švédského feminismu

23. ledna 2011 v 15:10 | Janah |  Vejrárna
Trkne vás to už po několika dnech ve Švédsku - mnohdy až neskutečná snaha o to, aby všechno a všeho bylo "lagom", tedy tak akorát, a půl na půl.

O tom, co přesně je "lagom" se můžete dočíst v mém článku  Není Švéd jako Čech,
ale dnes chci na tuhle problematiku nahlédnout očima švédské ženy, feministky. Feministkami se tu nazývají jen výrazně řečnicky agresivní ženy, ale zároveň tu slovo feminismus nezavání nadávkou jako u  nás, a téměř všechny ženy se s myšlenkami feminismu ztotožňují.

Ve Švédsku je v parlamentu přibližně polovina žen, v roce 2000 jich bylo dokonce o trochu víc než mužů. Ženy se běžně vyskytují v armádě a dokonce i v hradní stráže. (Vzpomeňte na to, že i o svatbě princezny byla stráž genderově vyrovnaná - čtěte zde). Ve Švédsku to bylo, kde jsem viděla svoji první popelářku  a prvního  prodavače dámského spodního prádla na světě. Každý tady může být kým chce, skutečně bez omezení.

Ale celá tahle "lagom" situace má své stinné stránky- nikde na světě jsem také neviděla tolik žen, co nedbají na svůj zevnějšek. Týká se to hlavně střední a starší generace. Mastné vlasy, šedivě nevýrazné větrovky, na nohou věčné tenisky, nenalíčené oči za brýlemi na jejichž tvaru nesejde - to je každodenní obrázek. 
Také myslím, že za "lagom" se skrývá i problém Švédů seznámit se s tím pravým/ pravou - vždyť kdo má dát první podnět, když už muž není tradičně lovcem? Rovněž se ze společnosti vytrácí gentlemanství a rytířskost - proč by muži ženě nosili tašky a otvírali dveře, když se ta může tahat s popelnicemi? Ale třeba to Švédkám za tu vyrovnanost stojí.

Nevím jak v Americe, ale v Evropě jsou myslím švédské feministky nejúspěšnější v prosazování svých názorů a myšlenek. Možná proto, že se jim podařilo dosáhnout realizace všech důležitých cílů začínají si, podle mého, už trochu vymýšlet.

Začaly trvat na tom, že značka pozor přechod je genderově nesprávná, a tak vznikla značka s přecházející panenkou, rovněž na přechodu vás na semaforu informuje panenka v sukni, zda jít či stát.


Ženy v armádě si zase vyžádaly speciální "bojové" podprsenky, ale ještě předtím si vymohly kastraci lva ve znaku Severské bojové skupiny. Bylo jim vyhověno a přes námitky heraldiků byl lev v roce 2007 zbaven své ozdoby.Nabízím obrázek před a po této "operaci".




Na švédských toaletách zase můžete zahlédnout tuto nálepku.

při močení sedět

Na obhajobu musím říct, že většina záchodků ve Švédsku je společná pro muže i ženy, a u nás tak tradiční pisoáry jsou výjimkou. Muži jsou tedy žádáni o močení v sedě spíše z hygienických důvodů a dávají tak najevo svoji ohleduplnost. Soudě dle stavu těchto zařízení, jim to nečiní nejmenší problémy.

Tak jak? Také byste si přáli/y aby to u nás také vzaly feministky více do svých rukou? Nebo je to podle vás zavrženíhodné? Těším se na vaše názory v komentářích, jen ať to jiskří!
 

10 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Marča Marča | Web | 23. ledna 2011 v 15:31 | Reagovat

Musím říct, že Švédky po přečtení tohoto článku docela obdivuju, hlavně kvůli tomu parlamentu, to je úžasné. S ČR se to vážně nedá srovnávat, i když třeba ty značky už trochu hraničí s absurditou... mně teda paňáček nevadí ;-)

2 Abyss Abyss | Web | 23. ledna 2011 v 15:38 | Reagovat

To s těmi tealetami mě opravdu rozesmálo, ale je to vlastně pravda, hlavně když pak mají záchody společné :)
Kdo umí ten umí, ale jen aby jim to někdy nepřerostlo přes hlavu :)

3 Cirrat Cirrat | E-mail | Web | 23. ledna 2011 v 15:40 | Reagovat

Připadá mi to lehce přehnané. Je zbytečné se tvářit, že nutně musíme být ve všem všichni stejní. Vždyť je to zbytečné. Chlapi nebudou mít vagínu z přirozených důvodů stejně, jako ženské nebudou mít z přirozených důvodů penis. Proč se snaží smazat všechny rozdíly? :-?

4 TlusŤjoch TlusŤjoch | Web | 23. ledna 2011 v 15:50 | Reagovat

Jsem zvjedaff, kdy se na oplátku objeví první kojný!

5 Ducii Ducii | E-mail | Web | 23. ledna 2011 v 15:55 | Reagovat

Kéž by pánské osazenstvo vysokoškolských kolejí také sedalo na prkýnko, nebo ho aspoň zvedalo to prkýnko než vykonají potřebu. Já se tam pak chudák montuju nad ten záchod dost složitě, když je to celé pochcané..

Jinak ale feministkám moc nefandím, jsem vyléčena od té doby, co jsme na přednášce jednoho velkého feministy (ano muže) jako ženy propadly v ženském uvažování:-D

6 Moon Lustre Moon Lustre | Web | 23. ledna 2011 v 16:02 | Reagovat

Podle mě je to správné. Dnes mi kluk mladší než jsem já sama prodával punčochy. Celkem mě to pobavilo. Myslím, že některé věci jsou přehnané, ale chápu, že někdo to bere osobně. Nemyslím si, že je to problém, když o sebe ženy nepečují. Neschvaluji to. Mají to dělat kvůli sobě,ale... když nechtějí, je to jejich věc. Jejich životní styl. Jsem zastánce, že každý má míst rovnost volby. Chceš do armády? Tak jdi!  Chceš být návrhář? Tak buď.

7 dark-dragon dark-dragon | Web | 23. ledna 2011 v 16:05 | Reagovat

něco je opravdu moc XD ale jinak nejsem proti

8 Kittanya Kittanya | E-mail | Web | 23. ledna 2011 v 16:17 | Reagovat

No to jsem si zase početla.. Miluju takové články... Sice žádná z démonických fotek Janah, ale důvtipný a obohacující článek...
Nicméně, společné toalety jsou možná ve Švédsku přínosné, ale v Česku by sa to zase hemžilo úchylárnama.. Přecejen jsem četla článek (už dávno) Není Švéd jako Čech. A já si myslím, že by Švédové (nebo seveřani obecně, ono ani ve Finsku to není v tomhle ohledu jinačí) by kavalíři byli, kdyby jim daly ženy "okatě" najevo, že ony o to stojí.

9 Kittanya Kittanya | E-mail | Web | 23. ledna 2011 v 16:18 | Reagovat

[4]: Kojní sú, ale nekojí novorozence...

10 pavel pavel | Web | 23. ledna 2011 v 16:28 | Reagovat

ten poslední krásně realistickej obrázek je přímo skvělej a tu práci v dámském prádle bych taky docela vzal. :-D

11 ichos ichos | Web | 23. ledna 2011 v 17:14 | Reagovat

Skvělý článek, navíc s tématikou, která mě zajímá.
Myslím,že nic se nemá přehánět, takže kastrace lva mi přijde zbytečná :D Nejsem ani pro to, že v parlamentu to nutně musí být půl na půl. Avšak neztotožňovala bych feministky a nedbalost o vlastní zevnějšek. Jsou ženy, které baví se parádit a pak ty, které se líp cítí v těch teniskách.
Líbí se mi, když se každý realizuje podle svého (klidně jako popelářka:) a když se muži podílí na chodu domácnost, stejně jako ženy se nebojí sestavit skříň z Ikea:) Prostě nejde všechno přesně půlit, ale najít harmonii vyhovující konkrétní rodině bez toho, aby se škatulkovalo (např."ty seš ženská, proto umyj okna").

12 Naďa Naďa | Web | 23. ledna 2011 v 17:58 | Reagovat

Zrovna dnes jsem napsala článek, který by mohl být protipólem tohoto. Ale jen krotkým. Já moc nejsem pro nějaké stírání rozdílů mezi mužem a ženou.  
Zrovna dnes jsem vzpomínala, který švédský mužský, manžel nějaké vysoce postavené političky, pečoval doma o děti. Kdysi se o tom dost psalo. :-)  8-)

13 babi Maňasová babi Maňasová | Web | 23. ledna 2011 v 18:22 | Reagovat

No, tady to zase tak vyrovnané jako ve Švédsku není a taky mám pocit, že se někam vytratila rytířskost a gentlemanství, takže rovnoprávností to asi nebude. A nevím, jestli bych raději než panenku na přechodu, popř. "smíšené" záchodky, nebrala stejnou mzdu pro ženy i muže za stejně vykonávanou práci. Což je tady docela vyjímečné.

14 Janah Janah | Web | 23. ledna 2011 v 18:56 | Reagovat

[1]: Podle mě už také zacházejí do až do přílišných krajností a řeší drobnosti, ale třeba je to zrovna to, co potřebují k tomu, aby na ženy nezapomínalo.

[2]: Taky se bojím, jen by mě zajímalo, kde je ta mez.

[3]: Taky si nemyslím, že  muži i ženy jsou stejní, byla by to taky hrozná nuda.

[4]: Už to asi není daleko, když už muži zkoušeli těhotenství a porod (tedy císařem) ;-)  :-D

15 Jarka Jarka | Web | 23. ledna 2011 v 19:01 | Reagovat

Feministka nejsem, ale některé prvky fenismu se mi líbí. Ovšem ve Švédku už je to ababsurdum. Stinné stránky, které jsi vypsala, mě skoro přesvědčují, že ten feminismus je pěkná konina. Nechtěla bych dělat popelářku a jsem ráda, když mi muž přidrží dveře, nebo pomůže s těžkým nákupem. Jediné v čem dávám za pravdu Evě "ovečce", jsou ty rozdílné platy, za stejnou práci. To by být nemělo!! 8-O

16 Janah Janah | Web | 23. ledna 2011 v 19:03 | Reagovat

[5]: Když jsem v ČR, tak se mi po hóoodně švédských WC stýská. :-?

[6]: To je fajn, že tahle možnost ve Švédsku je, a všichni vyrůstají v tom, že mají volnost volby.

[8]: ad kavalíři - něco na tom bude, já asi vysílám jiné signály než seveřanky a dost často mi dveře někdo podrží. ;-)  :-)

[10]: To by se ti líbilo, měřit obvod a posunovat košíčky podprsenky, co? :-D

17 Janah Janah | Web | 23. ledna 2011 v 19:17 | Reagovat

[11]: Děkuji za pochvalu :-) Jen ženy co tady nepěstují zevnějšek to zdůvodňují tím, že se přeci nebudou podbízet mužům. Ne všechny, pochopitelně, ale znám jich dost. Jinak jim tenisky, a ani naopak make-up neberu.

[12]: Naďo, teď už se to stalo tak běžné (manžel doma na rodičovské), že už se o tom nikde nepíše.

[13]: Mzdu tady mají stejnou muži, ženy Švédové, cizinci, ale feministky to nezařídily, je to z jiných důvodů a určitě o tom budu psát.Jinak ve zbytku Evropy ten rozdíl je, a je to ostudné.Souhlasím. :-?
Jinak gentlemanství se asi vytrácí z celé Evropy, ale tady ve Švédsku to od těch mužů pociťuju trochu jako "šprajc"

[15]: Zatím ještě mám pocit, že pozitivní stránky feminismu převažují nad těmi stinnými, ale nevím jak dlouho to ještě potrvá, než se to převáhne na druhou stranu.

18 Lucka Lucka | Web | 23. ledna 2011 v 22:56 | Reagovat

Já se bavím!!! :-D  :-D  :-D Udělali ze lva lvici...to jsem naposledy četla v Knoflíkové válce, ale tam se za lišku samici víc platilo. :D

19 Vendy Vendy | Web | 24. ledna 2011 v 0:15 | Reagovat

Panenky na přechodu mi připadají trhlé, stejně jako u nás snahy o zkrácení koncovky -ová. A taky snahy o zrušení pojmu máma a převedení na "rodič". Tak trochu feministka jsem, ale asi velmi umírněná. Nevadí mi galantnost mužů. Nevadí mi ani pohledy, pokud se omezují na pohledy (plácání po zadku mi teda už opravdu vadí, ale to je extrém). Otevření dveří a dát přednost - která ženská se tímto cítí uražena, je, myslím, v nepořádku. :-?  8-O
Chudák lev. Jak k tomu přijde?
A k tomu upravování - taky na nějaký mejkap moc nedám, ale že bych se nechtěla ani trochu líbit? to je smutné...
Kadeřnice a kosmetičky mají ve Švédsku asi tvrdý chlebíček...

20 pavel pavel | Web | 24. ledna 2011 v 12:15 | Reagovat

I tady v Německu na první pohled na ulici poznám feministky a lesbičky (často v jedné osobě) podle toho jak jsou upravené. Asi je to záměr, myslím si, aby se nelíbily mužům.
[19]: i od vlastního muže ti vadí ten extrém? :-D

21 helena-b helena-b | Web | 24. ledna 2011 v 13:37 | Reagovat

Já zastávám názor, všeho s mírou! Chlap má být chlapem a ženská, ženskou. Už jsem něco za ty roky zažila, i to poplácání po zadku, ale nebylo to lepší než když žena už nestojí muži ani za pohled? Aspoň byla sranda. Dnes jsou lidi k sobě hodně chladní. No, platy by mohly být stejné, to je zatím u nás dost velká diskriminace.
A toho lva je mi líto!! :-(  :-P

22 Emma Emma | 24. ledna 2011 v 14:41 | Reagovat

Bohužel v Česku máme jednopohlavnímachokatolickou vládu a proto je pojem feminismus zatlačen do kolonky zvrhlost, ostudnost a odpornost a určitě jsou to všechno lesby. Vždycky mě "baví" jak nějaký muž řekne - tohle by NAŠE české ženy nechtěly, ony jsou totiž normální. Je kolem toho taková propaganda, že se schválně nepřipomíná co je to vlastně feminismus - tedy právo ženy na rovnoprávný život se vším všudy. A koncovka -ová? Osobně ji v příjmení nemám a taky se mi nelíbí číst v těch NAŠICH novinách o Stoneové, Moorové, Foxové... on totiž nikdo takový neexistuje. Smutné je, že hodně českých žen je tak zmanipulovaných, že si na rovnoprávnost plivnou taky.

23 Maruš-Fukčarinka Maruš-Fukčarinka | Web | 24. ledna 2011 v 17:31 | Reagovat

Má reakce na tvůj článek :-D opravdu jsem se zasmála nad tím lvem,ženou na přechodu.U označení WC smích mě přešel-brrr společný,no možná to ostatním nepřijde.Nepečovat o zevnějšek(vyjma tenisek-ať si chodí v čem je jim libo)mastné vlasy nene!Žena by měla zůstat ženou a muž mužem.Ale ať se ujme vedoucích míst i ve vládě ten kdo by byl přínosem je jedno či to bude muž či žena-ve všech profesích a za skvěle odvedenou práci stejný plat.Chovejme se k sobě obě pohlaví s úctou a vzájemně si vycházejme vstříc.Nemusíme se přece až tak porovnávat.Muži dvořte se a ženy nezapomínejte se upravovat :-)

24 Maruš-Fukčarinka Maruš-Fukčarinka | Web | 24. ledna 2011 v 17:32 | Reagovat

Janah jsem SPAM :-(

25 Janah Janah | Web | 24. ledna 2011 v 23:06 | Reagovat

[18]: Ony spíš udělaly, no, nevím jak je to u lvů, ale z býka vola :-?

[19]: Taky tu kosmetiček moc není, když o tom tak přemýšlím..., kadeřnice ano, ale kosmetičky ne, jen masérky, velmi málo je tu i manikérek a pedikérek.

[20]: Tady jsou feministky skoro všechny ženy, hlavně střední a starší generace, lesbičky jsou zde dost nerozpoznatelné, odlišují se jen homosexuálové.
A ne abys mi tu extrémoval návštěvnice! :-D

[21]: To je pravda, je docela nuda, když už se bojí chlap i podívat a ohlédnout za pěknou ženou. :-?

[22]: Přesně vystihuješ i můj názor! V ČR se nám feminismus nějak zvrhl a chybí taková ta střední cesta. A nejvíc mě s tím pliváním na ostatní ženy štve manželka herce Brzobohatého. Koncovku -ová (tedy přivlastňovací)nesnáším, a doufala jsem, že se jí zbavím, leč bohužel mě zdejší úřady odmítly zapsat bez ní :-?

[23]: Poslední větu vytesat do kamene! :-)

[24]: Vyspameno! :-D

26 Romi Romi | Web | 25. ledna 2011 v 8:59 | Reagovat

Článek je moc zajímavý a také jsem se u něčeho pobavila. Některé věci jsou až příliš zbytečné..Lev by mi nevadil ani panáček na přechodu. S tou neupraveností nic moc a muže mám ráda galantní. Co je spravedlivé ta mzda. Měli by dostávat stejné peníze za stejně vykonanou práci a to u nás nikdy nebude...

27 pavel pavel | Web | 25. ledna 2011 v 14:04 | Reagovat

ten můj německý důchod bych ti nepřál, už mi ho spočítali. :-(

28 Vendy Vendy | Web | 25. ledna 2011 v 19:43 | Reagovat

[5]: Tu přednášku bych chtěla slyšet... ;-)  :-)

29 Vendy Vendy | Web | 25. ledna 2011 v 19:50 | Reagovat

[22]: Rovnoprávnost beru jen do určitého limitu. Určitě bych nechtěla rovnoprávně kopat výkopy (ručně), rovnoprávně rýt zahradu nebo rovnoprávně spravovat střechu. Ani bych nechtěla rovnoprávně dláždit chodníky a rovnoprávně fárat do dolů... sorry, ale všeho moc škodí.
Na druhé straně, za stejnou práci by měl být stejný plat.

30 Vendy Vendy | Web | 25. ledna 2011 v 19:53 | Reagovat

[19]: Jasně že ne! Myslím tím poplácávání od kolegů v práci, například, nebo při nějaké zábavě, která mě zrovna nebaví...

31 Hanneton Hanneton | 25. ledna 2011 v 20:02 | Reagovat

Já jsem ráda holka a švédský extrém by mne ani moc nebavil, netoužím být v armádě a střílet  a  ani tahat těžké popelnice, mám zkrátka raději "ženské" činnosti. Něco jiného je, pokud za "bezpohlavní práci" každé pohlaví dostává jiný plat, ale  v boji za tuto rovnoprávnost, ještě nemusí být žena ve všem jako muž. Ty obrázky ze záchodu mi připomněly dámský pisoár, který si kdesi ve světě vymohly také feminsky.

32 Janah Janah | Web | 25. ledna 2011 v 21:55 | Reagovat

[26]: Nerovnost mezd je bohužel téměř celoevropský problém :-? Ve Švédsku sice není, ale feministky se o to nezasloužily.

[27]: Český by nebyl lepší. ;-)

[31]: Rovnost platů tu je, ale ne díky feministkám, budu o tom ještě psát. A ten dámský pisoár vymyslely vědkyně ze Stockholmu ;-)  8-) Ale upřímně, používat bych ho nechtěla :-?

33 Maruš-Fukčarinka Maruš-Fukčarinka | Web | 25. ledna 2011 v 22:31 | Reagovat

Dámský pisoár? O_OTo jsou novinky,taky ale ne každou bych chtěla vyzkoušet.Byla jsem v šoku v počátcích mého pobytu zde na severní Moravě-ženy tu tehdy dělaly pomocnice zedníkům.Tu nejhrubší těžkou práci.Byl to pro mě šok,tehdy jsem učila v MŠ. :-(

34 Maruš-Fukčarinka Maruš-Fukčarinka | Web | 25. ledna 2011 v 22:32 | Reagovat

Janah najdeš mě opět ve SPAMU. :-(

35 Blanka Blanka | Web | 26. ledna 2011 v 0:08 | Reagovat

Popelářku bych teda dělat nechtěla,líbí se mi,když mi někdo otevře dveře a společné záchodky teda fakt raději néééé

36 Čerf Čerf | Web | 26. ledna 2011 v 8:20 | Reagovat

Samozřejmě, jako muž jsem pro tuto diskusi poněkud handicapován :-). Myslím, že rovnost mezi lidmi tkví v něčem jiném, sídlí v hlavách a ve srovnání s tím jsou panenky na přechodu nebo heraldické lvice jen zanedbatelnostmi. Ale je obtížně postižitelná a změřitelná, takže si někteří lidé volí náhradní "metriky" a domnívají se, že jejich prostřednictvím bude ta měřitelnost lepší. Je to podobné, jako když se měřítkem pokroku civilizace stal růst HDP. Sice to není ono, ale měřit se to dá :-). Ale myslím, že bychom si měli ponechat nejen snahu o rovnost, ale i úctu k odlišnosti. Nebo budeme jednou doopravdy všichni stejní a nebude to tu k vydržení :-).

37 Janinka Janinka | Web | 26. ledna 2011 v 9:19 | Reagovat

Článek je moc dobře napsaný a rozpoutal, myslím, zdravou diskusi. Říkám si, že všeho s mírou. Nezapomenout u toho všeho na vzájemnou úctu a pomoc jeden druhému. Nesnáším slova: to je ženská práce nebo to jo pro chlapy. Nechtěla bych fárat a myslím, že mužům zase nevyhovují některá opravdu rize ženská povolání. Ale když se sejdou u stejné profese, měli by mít i stejné platy! Těším se na další zprávičky a úvahy ze Švédska :-)

38 š š | Web | 26. ledna 2011 v 16:36 | Reagovat

jsem pro stejná práva žen a mužů. Ale musíme si prostě uvědomit, že jsme různí a tyto snahy o v podstatě vymazání pohlaví se mi moc nezamlouvají. Já chci, aby mi muž podržel dveře, aby se ke mě choval jako k ženě a ne jako k muži. Když tyto snahy půjdou dál, tak za chvíli nepoznáme, kdo je muž a kdo žena... A odebrání mužnosti ze starého symbolu mi přijde hodně zvrhlé. Kdy se ozvou ženy a odeberou mužnost tomu panáčkovi na záchodě?? Jak to platí u všeho - chce to všeho s mírou a rozumem :)

39 Johanka Johanka | Web | 26. ledna 2011 v 22:25 | Reagovat

:-D Pobavila jsem se! Já myslím, že tam či tady, všude jen lidi hledají, jak být sami sebou. Až k tomu dojdeme, nebudeme potřebovat systémy, ani cedulky na hajzlíku :-)

40 MirekČ MirekČ | Web | 27. ledna 2011 v 12:20 | Reagovat

[5]: Tak choďme zase chcát na hnůj a bude to jedno!!! O_O

41 MirekČ MirekČ | Web | 27. ledna 2011 v 12:29 | Reagovat

[19]: SOUHLASÍM!!!

42 MirekČ MirekČ | Web | 27. ledna 2011 v 12:31 | Reagovat

[21]: SOUHLASÍM!!!

43 MirekČ MirekČ | Web | 27. ledna 2011 v 12:40 | Reagovat

[22]: NENÍ TO VŽDY -OVÁ. Například Pan Kyselý a paní Kyselá. Takže by to měla být von Kysel? To je ale také úplně jiné jméno. Je to o češtině a o pravidlech českého pravopisu. Nejsme američané a nepíšeme a nemluvíme anglicky, ale česky. My se holt vždycky musíme přichýlit k "nějakému tomu dubisku"! Už jsme měli za vzor francouze, pak sověty a teď zas američany. Proč jednou sakra nemůžeme být sami sebou!!!

44 MirekČ MirekČ | Web | 27. ledna 2011 v 12:42 | Reagovat

[23]: Vytesat zlatým písmem do kamene nebo napsat bílou křídou do komína. Zcela moje řeč!!! ;-)

45 Janah Janah | Web | 27. ledna 2011 v 19:09 | Reagovat

[36]: Zase ale na druhou stranu - slušným a tichým upozorňováním na nešvary (ve společnosti, ale vlastně kdekoli) se nikdy změny nedosáhlo, bohužel. :-? Odlišnost vítám. ;-) :-)

[37]: Janinko, naprosto souhlasím, zajímavé je, že mužské práce jsou ty, co se dělají asi tak jednou za rok, kdežto typicky ženská práce vyžaduje každodennost. 8-O

[38]: Měli bychom mít možnost být stejní ve své rozdílnosti.

[39]: Něco na tom bude! :-)

46 Janah Janah | Web | 27. ledna 2011 v 19:14 | Reagovat

[40]:[41]:[42]:[43]:[44]: Mirku, za prvé, i když se chodilo na hnůj, muži u toho stáli ;-)

Koncovku -ová taky nesnáším, a to hlavně u cizích hereček, spisovatelek apod. Ale ani já sama z ní nejsem šťastná, přestože mám české příjmení. V některých zemích si mysleli, že s mužem nejsme manželé, když máme odlišné jméno. :-? O_O

47 Ella Ella | Web | 27. ledna 2011 v 21:08 | Reagovat

Velice zajimava diskuze,feministka nejsem ale zase nektere prace i kdyz by se reklo ze jsou pro muze a nebo zenu by mely zvladnout obe strany. ;-)

48 Míííšááá Míííšááá | E-mail | Web | 27. ledna 2011 v 23:27 | Reagovat

Pěkný článek. Osobně si myslím, že to dámy ve Švédsku trošku přehánějí. To s těmi toaletami a tím lvem mi připadá jako totální nesmysl, tady by se dalo diskutovat, jestli ženy nezačaly utlačovat muže :-D . Ale co, když jim to prošlo a švédským obyvatelům to vyhovuje, tak prosim. Pěkný pátek, Míša :-)

49 LuckaS LuckaS | E-mail | Web | 28. ledna 2011 v 23:28 | Reagovat

Hmm, rozdíly na značkách, jako je tu třeba ten přechod pro chodce, hledám v každé nové zemi, kde se octnu :D Ale celkově je asi tenhle švédský feminismus skutečně trochu přehnaný...

50 Iva Iva | Web | 29. ledna 2011 v 7:48 | Reagovat

Připadá mi, že to děvčata ve Švédsku trochu ženou až do extrému. Popelářkou bych rozhodně být nechtěla a jsem ráda, když mi muž pomůže do kabátu. Značka pro přechod pro chodce se mi líbí, ovšem chudák lev. Skutečně mi to připadá přehnané.

51 JiHei in Natura - Fotografie JiHei in Natura - Fotografie | Web | 29. ledna 2011 v 13:58 | Reagovat

Zdravím a díky za VELMI zajímavé čtení. A co já na to? Nic se nemá přehánět. Ani feminismus... :-)

52 martyny martyny | Web | 30. ledna 2011 v 16:52 | Reagovat

Docela náhoda, na slovo "lagom" jsem včera narazil na téhle stránce :)  http://www.lagomsisu.com/   Prý to patří mezi slova, která se hůř překládají :)

53 Kopretinka Kopretinka | E-mail | 31. ledna 2011 v 12:37 | Reagovat

Mně se nelíbí, jak tady mnozí píšou: netoužím být v armádě, netoužím střílet, netoužím tahat popelnice, určitě bych nechtěla rovnoprávně kopat výkopy (ručně), rovnoprávně rýt zahradu nebo rovnoprávně spravovat střechu, atd.

K tomu vás nikdo nenutí, jde tady o to, aby byla možnost volby. Aby zde nebyla žádná genderová diskriminace a podsouvání toho co žena/muž musí nebo má dělat. Aby si každý bez ohledu na své pohlaví - gender mohl svobodně zvolit, co chce dělat a byl patřičně oceněn a respektován, ne znevažován a vysmíván.  

A pokud jde o práce jako jsou doly a podobně, většina žen by tam nemohla pracovat ani kdyby chtěla, protože na to nemá fyzické dispozice. Není nutné zakazovat ženám práci v dolech, stačí říci, že aby člověk mohl pracovat v dolech musí splňovat určité požadavky – což je prostý fakt -  např. na fyzickou zdatnost, že třeba musí unést 50kg - a tohle není diskriminace, to je logický požadavek. Stejně tak existují i muži, kteří tyto požadavky nesplní.

Já bych popelářkou taky být nechtěla a taky jsem ráda, když mi muž pomůže do kabátu a líbí se mi, když se ke mně muži chovají jako k ženě.

A taky jsem feministka a nesnáším, když je feminismus překrucován. U nás v ČR je situace zapeklitá, myslím, že hlavně kvůli snahám feminismus devalovat.  Když se u nás běžných lidí na feminismus zeptáte, tak zjistíte, že nic nevědí a pokud mají nějaký názor, tak spíše negativní.

[3]:: „Chlapi nebudou mít vagínu z přirozených důvodů stejně, jako ženské nebudou mít z přirozených důvodů penis. Proč se snaží smazat všechny rozdíly?“ O to tady vůbec nejde.
Nevím jak je  to ve Švédsku, ale tady „...feministkám nejde o to POPÍRAT ROZDÍLY MEZI POHLAVÍM (jak často překrucují odpůrci a různí manipulátoři), nýbrž jde o to, aby lidé dostali možnost (šanci) dělat to, co chtějí bez ohledu na své pohlaví...“ Kdysi někde říkala Linda Sokačová z Gender Studies, nemám přesnou citaci.

[36]::O to přesně jde, o úctu k odlišnosti, která rozhodně není protikladem rovnoprávnosti.

[22]:: S tím naprosto souhlasím, je to o manipulaci a nevědomosti.

54 vik vik | 31. ledna 2011 v 17:23 | Reagovat

Popelářka jo ? Prodavač dámského prádla ? No proč ne, ačkoli představit si to moc nedovedu. Co se galantního jednání k ženám týče, je mi to trošku líto. To, že to ženy odmítají. Už jsem se s tím setkal a moc to nechápu. Co je špatného na tom, že dám slečně přednost ve dveřích ? Nebo že jí jinak projevím úctu ? Nejde o to, že by bylo ženské pohlaví slabší. Jde o to, že si jako muž žen vážím a rád jim to dávám najevo.

55 pavel pavel | Web | 2. února 2011 v 22:02 | Reagovat

Taly není blondýnka jako blondýnka :-D

56 Jarka Jarka | Web | 4. února 2011 v 15:17 | Reagovat

Ahoj Janah, už jsem tě dlouho nepozdravila, tak to tímto napravuji a přeji ti brzké vyhnání drzého hnusného a neodbytného bacila. ;-)  :-D

57 Anna Anna | Web | 4. února 2011 v 19:50 | Reagovat

Ehm... no, tak já, abych pravdu řekla, teď vůbec nevím, na co zareagovat dřív. Ty poslední dvě dvojice obrázků mě jaksi vyvedly z míry :-D
V něčem je to určitě dobrý, protože to vypadá, že už se Švédky za rovnoprávnost nemusí tak rvát, jako to je občas jinde. Ale některá ta fakta jsou skutečně pikantní :-D

58 Anna Anna | Web | 4. února 2011 v 19:52 | Reagovat

Vlastně ještě jeden postřeh: Jak to, že ten lev bez penisu má hřívu? Lvice hřívá nemá :-D

59 Vendy Vendy | Web | 4. února 2011 v 22:46 | Reagovat

[54]: Doufám, že tě jedna negativní reakce neodradí od galantního chování. Věř mi, většina žen to uvítá.
(Tedy, aspoň doufám.)

60 Jája Jája | Web | 5. února 2011 v 11:17 | Reagovat

Janah, vyhýbala jsem se komentáři k tomuto článku, ale jdu sem, protože tě chci aspoň pozdravit :) Tak tedy hezký víkend přeju :))) V celém tom našem světě chybí základní věc - a to je vzájemná úcta k člověku, bez rozdílu pohlaví. A je úplně jedno, jestli kluci dělaj války nebo holky křičej za své rovnoprávnosti... pokřivené je to celé už v principu, takže pak už je jen legrační, když švédské neženy uřezávají pindíky lvům a zavádějí pindíky švédským nemužům hezky do mísy, aby ji nepocintali... kde je úcta k člověku, že... Tak tedy přeju ten hezký a ;-) dobrý ;-) víkend :)

61 Hanča Kdovíková Hanča Kdovíková | Web | 5. února 2011 v 16:30 | Reagovat

teda ti panáčci, jak jim ten bimbas visí do mísy, to je spíše k pobavení než, že je to někde na světě pravda, ale nemám důvod ti nevěřit :-D

62 JiHei in Natura - Fotografie JiHei in Natura - Fotografie | Web | 5. února 2011 v 20:17 | Reagovat

Zdravím, Janah a přeju krásný zbytek víkendu... :-)

63 Jitka Jitka | Web | 5. února 2011 v 22:58 | Reagovat

Já jsem myslela, že galantnost mužů vymřela jen v našich končinách, jelikož sovětská žena byla náš vzor a když neměla v rokou zbíječku, tak seděla na traktoru a to české ženy docela úspěšně přijaly. Proč by měl muž dávat ženě přednost ve dveřích, uvolnit ji místo k sezení v dopravním prostředku, když ona je schopná postarat se o děti, domácnost a lámat třeba kámen. Můžeme si za to, že nás muži za ta léta berou jako rovnocenné.Feministky neuznávám. Já bych docela přivítala časy Oldřicha Nového, kdy žena byla objekt hodný zbožňování a byla skutečně ženou v pravém slova smyslu.Ale jak už předemnou někdo napsal je to o vzájemné úctě mezi lidmi obecně a jestli bude na přechodu pro chodce panáček nebo panenka, to je úplně jedno. ;-)

64 Iva Iva | Web | 6. února 2011 v 14:35 | Reagovat

Janah, přišla jsem omrknout, jestli už jsi nám nenapsala něco nového, zajímavého. Zatím ne, takže tě zdravím a těšim se na další článeček ze Švédska.

65 Maruš-Fukčarinka Maruš-Fukčarinka | Web | 6. února 2011 v 18:01 | Reagovat

Janah málem jsme se srazily u Marušky.A co to tu vidím? :-(Nic!!!Nic nového!!?? :-(

66 pavel pavel | Web | 6. února 2011 v 18:05 | Reagovat

Ale dej si pozor, někde jsem četl, že je to nakažlivý. :-D

67 T(h)om T(h)om | Web | 6. února 2011 v 18:14 | Reagovat

Všeho moc škodí. I přehnané snahy o rovnoprávnost :-D Švédsko považuji za jednu z nejcivilizovanějších zemí, ale jak vidno, i zde se dá narazit na pár podivností:)

68 Janah Janah | Web | 6. února 2011 v 18:52 | Reagovat

[50]:Taky bych nechtěla být popelářkou a ani bych nechtěla fárat.

[52]: Mrkla jsem se tam, ale myslím, že to zase tak těžce přeložitelné není, prostě tak akorát :-D

[53]: Kopretinko, děkuji za názor a příspěvky k diskusi. :-)

[54]: Tebe bychom si měli považovat a klonovat do zásoby, myslím to vážně. :-)

[58]: On je to prý pořád lev, jen jeho ozdoba není vidět, prý... ;-)

[60]: Jájo, ve Švédsku se feminismus netýká jen malé části žen jako u nás, takže asi nelze hovořit o "neženách", nicméně se spíš ptám, jestli to už trochu s "rovností" nepřehnaly. S tou úctou máš stoprocentně pravdu.

69 Janah Janah | Web | 6. února 2011 v 18:58 | Reagovat

[61]: Bohužel to můj výmysl není, ale zírala jsem na to taky hodně dlouho O_O  :-D

[63]: Filmy pro pamětníky, to je moje a ty časy... A se sovětskými ženami máš samozřejmě pravdu.

[64]: Ivo, zatím mě drtí nějaký bacil, jsem slabá jak čajík, co piju, ale snad se blýská na lepší časy. :-)

[65]: ad Iva

[66]: Neboj, mám dobrou imunitu ;-)  :-D A kdyby, ty to poznáš jako první :-D

[67]: Nic není dokonalé :-?

70 *Blue Jeans* *Blue Jeans* | Web | 6. února 2011 v 20:05 | Reagovat

Ahojký moc mě zaujal tvůj blog...Nechceš se přihlásit do SONB? Je to o krásné ceny a určitě máš šanci na výhru!>http://crazy-jizda.blog.cz/1102/sonb-soutez-o-nejhezci-blog#komentare<....Ty obrázky jsou krutý!

71 Irbise Irbise | Web | 7. února 2011 v 17:04 | Reagovat

Zajímavé téma a skvěle rozjetá diskuze:)
švédkám rozhodně fandím... rovnoprávnost je důležitá... sice si nemyslím, že by všechny povolání měli mít zastoupení 50:50, ale každý by měl mít možnost volby.. takže pokud ho něco zajímá a má na to schopnosti, tak proč ne a taky to rovnoprávný platový ohodnocení... vždyť dělají stejnou práci... mohli by se tím u nás inspirovat:)
a proč u nás v paramentu a senátu skoro nejsou ženy, a pokud, tak jen aby doplnili daný limit... no, podle mě by tam nikdo se zdravým rozumem stejně nešel... ale podle mě by to vypadalo mnohem líp kdyby tam byly...
s těma koncovkama je to složitý, u nás je to tradice, tak bych u nás nechala koncovku -ová, ale cizí jména bych nepřechylovala... je to příšernost:D
proti galantnosti nejsem, podle mě to ženu potěší.. v každé z žen je kousek té dámy, alespoň občas.. a nemusí to být každý den.. :)
ten lev a ty značky mě pobavili, ale podle mě to už zachází do krajnosti.. ale i tak je prostě fakt že seveřan není čech... a někdy si člověk říká bohužel...:/

72 Iva Iva | Web | 9. února 2011 v 17:52 | Reagovat

Přeju brzké uzdravení.

73 JiHei in Natura - Fotografie JiHei in Natura - Fotografie | Web | 12. února 2011 v 20:14 | Reagovat

Ahojky Janah - zdravím a přeju brzké uzdravení! Držím palce, ať ty bacily rychle přepereš... 8-)

74 Maruš-Fukčarinka Maruš-Fukčarinka | Web | 12. února 2011 v 22:34 | Reagovat

[72]:Janah už vím a znám příčinu tak také jako Iva brzké uzdravení.Budu se těšit na další reportáž. :-)

75 pavel pavel | Web | 13. února 2011 v 13:57 | Reagovat

Jedu do Prahy a co ty? Čekáš až bude sto komentářů? :-D
Hezké odpoledne. :-)

76 Janah Janah | Web | 13. února 2011 v 16:11 | Reagovat

[75]: 100 komentářů! To by se mi líbilo, ale asi se bohužel nedočkám :-)

77 pavel pavel | Web | 13. února 2011 v 16:56 | Reagovat

[76]: Budu sem chodit každej den a něco napíšu... :-D
A jestli jsi chytila něco v Čechách, tak se ani nedivím. Tam jsou lidi, jak to čtu na blogách, pořád nemocní. :-D

78 Janah Janah | Web | 13. února 2011 v 17:14 | Reagovat

[77]: Tak to jsi hodnej, já ti vždycky odpovím a byl by v tom čert, kdybychom tu stovku za chvíli nedali :-D

79 tiana tiana | Web | 14. února 2011 v 19:47 | Reagovat

Zaujímavý článok :-)...najviac ma prekvapilo, že ženy sa vo Švédsku vyskytujú i v hradnej stráži. Teda mať každý deň na sebe v práci to isté oblečenie a ešte musieť v pracovnej dobe mlčať....neviem, neviem :-D

80 Shariony Shariony | Web | 14. února 2011 v 20:11 | Reagovat

To není genderově vyvážené, zobrazovat ženu pouze jako tu v sukni. Měli by udělat další značku se ženou s kalhotami.
..A s mužem v sukni.
Jsem emancipovaná, dost hodně. Rozdíly mezi mužem a ženou ale jsou a to je právě také přitažlivé. Muži jsou prostě fyzicky silnější než ženy (což znamená, že na nákup by měli chodit oni :-P) Takže myslím, že voják i policista je efektivnější v mužském provedení. Do politiky ale stopro minimálně půl na půl a platy by ženy rozhodně měly mít stejné.. co to jako má být, to co je teď u nás?? (nehledě na to, že ženy si musí kupovat víc oblečení (mužům stačí dvě tři košile a sako na celý rok) a kosmetiku...takže bych jim ještě přidala :-P :-D)

81 Janah Janah | Web | 14. února 2011 v 23:20 | Reagovat

[79]: To mlčení by byl pro mnohé z nás oříšek :-D Já bych to asi nevydržela.

[80]: Ty to máš ale promyšlené - nechceš kandidovat? Budu tě podporovat! ;-)  :-D

82 LisaE LisaE | E-mail | 16. února 2011 v 21:53 | Reagovat

Moc pěkný článek, stejně jako všechny ostatní :-)
S koncovkou -ová bych to neviděla tak tragicky. Stačí při návštěvě ČR zaběhnout na matriku, změnit si národnost "česká" na jinou, třeba "švédská"  a na základě toho zažádat o změnu příjmení. :-) Zbytečně zdlouhavé, leč účinné. ;-) Samozřejmě, mít možnost volby hned před svatbou, bylo by to jednodušší. :-D

83 Janah Janah | Web | 23. února 2011 v 13:17 | Reagovat

[82]: To je fakt, ale není touž ono, navíc bych skutečně musela mít odlišnou státní příslušnost se vším, co to přináší. Chci zůstat Češkou a zároveň nemít koncovku, když nechci ;-)

84 Babe Babe | E-mail | Web | 9. července 2011 v 22:31 | Reagovat

chudák lev :D

85 Cappuccino Cappuccino | Web | 25. srpna 2011 v 19:27 | Reagovat

Doma si k "tomu" kľudne sadnem, ale na verejných záchodoch rozhodne nie :D Emancipované a rozkazovačné ženy sú mi proti srsti. Navyše načo je dobré ak bude presná polovica parlamentu plná žien a druhá polovica plná mužov? Kto sa posnaží, ten sa tam hádam dostane. A následne je už fuk či tam bude viac mužov alebo žien. Takýto prístup mi je bližší. :-)

86 Sikuri Sikuri | Web | 13. ledna 2012 v 15:20 | Reagovat

Cappucino: Tak, tak; kdyby ta ona polovina v parlamentu byla naprosto hloupá, ale mohla by si politikařit jen kvůli roovnoprávnosti, daleko by nedospěli.

Nechápu, proč lvíčka MUSELI kastrovat. Rovnou mu mohli ufiknout hřívu, tu lvice také nemají ://

87 Anička Anička | Web | 5. dubna 2012 v 16:49 | Reagovat

Jsem ráda, že to máme v Česku tak, jak máme. Na žádnou z těch značek jsem tu ještě nenarazila, ale máš pravdu, záchody jsou tu ve Švédsku často společné.

88 Míra Míra | E-mail | 10. listopadu 2013 v 1:50 | Reagovat

[6]:Bohužel zkušenosti ukazují, že dámské záchodky jsou většinou v mnohem horším stavu než pánské. Čím to? Že by sezením? Milé dámy je to tak, většina z vás si totiž odmítne sednout (riziko zánětu močáku je silnější .. to chápu) a na rozdíl od chlapů neumíte mířit. Jestli si dámy myslíte, že já si dobrovolně sednu do vašich čůránek, tak se pletete. Na rozdíl od vás, ale prkénko nepočůrám.

89 Janah Janah | Web | 10. listopadu 2013 v 22:05 | Reagovat

[88]: Tady si ale i dámy sedají ;-) Jinak pokud se týká stavu (hlavně veřejných) toalet v Čechách, přijde mi celkem jedno, jestli jsou to pánské nebo dámské, na obojí aby člověk sbíral odvahu.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama